Popis:
1. Pedagogika jako věda
Pojetí pedagogiky jako vědy
• pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince
• termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést
• pojem se užívá ve dvojím smyslu:
: věda o celoživotní výchově dětí, mládeže a dospělých
: věda o výchově dětí a dospívajících
• p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. Lindnera; Komenský v 17. stol. používal pro označení veškerého výchovného a vzdělávacího konání pojem didaktika (dnes se tak označuje teorie vzdělání a vyučování)
• ve 20. století dostává pedagogika obsahové vymezení vědy o výchově, na kterém se podílejí vědecké instituce vznikající na univerzitách a speciálních vysokých školách
• proudy, které popírají pedagogiku, jsou černá pedagogika nebo antipedagogika
• pedagogika čerpá z ostatních věd, nejčastěji z psychologie, sociologie, filozofie, historie
• stojí sice na teoretických východiscích těchto věd, ale sama o sobě pak podává, jakým způsobem využívat teorie v praxi a jak vychovávat
• Význam pedagogiky
» teoretický - odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitost v životě člověka
» praktický - poskytuje podněty pro výchovné a školské pracovníky i rodiče
• Úkoly pedagogiky
» analytické - rozbor a zobecnění výchovných postupů v realitě, přihlíží se k jejich normování, projektování, provádění a hodnocení (=analýza zkušeností, pocitů, dojmů)
» verifikační - posuzuje se platnost určitých pouček
» prognostické - snaha stanovovat ideální, splnitelné, efektivní cíle výchovy, které zajistí
» dobrou budoucnost jedinci v jeho životě
• Pedagogika má v sobě vnitřní dualitu
» pedagogika je obor normativní = vytváří určité preskripce, normy, vzory, doporučení, ideály týkající se toho, jak realizovat edukaci (výchovu a vzdělání), především ve školním prostředí
» pedagogika je obor explanativní (=zjišťující) = zjišťuje, popisuje a vysvětluje různé jevy edukační reality => pedagogika se snaží stanovit skutečné okolnosti, za kterých se odehrávají jevy a pochody výchovy
Předmět pedagogiky
• předmětem pedagogiky je výchova (= záměrná, cílevědomá činnost, která působí na rozvoj osobnosti člověka v závislosti na podmínkách společnosti a vlastní zkušenosti toho, kdo vychovává)
• vychováváme vždy na základě svých vlastních zkušeností, výchova je činnost permanentní, tedy celoživotní, nikdy nekončí
• předmětem pedagogiky je také žák jako objekt i subjekt výchovy a učitel jako řídící činitel výchovně vzdělávacího procesu
• dále jsou předmětem pedagogiky i rodina, organizace dětí a mládeže a všechny masové komunikační prostředky výchovy
• předmětem pedagogiky je edukační realita, její procesy a konstrukty
Klíčová slova:
pedagogika
interakce
komunikace
osobnost učitele
kurikulum
motivace
kázeň
Obsah:
- 1. Pedagogika jako věda
2. Základní pedagogické kategorie
3. Výzkumné metody pedagogiky
4. Pedagogická interakce a komunikace
5. Výuka jako systém
6. Škola jako instituce pro řízenou edukaci
7. Osobnost učitele
8. Tvořivost v práci učitele
9. Příprava učitele na výuku
10. Osobnost žáka
11. Pedagogická diagnostika žáka
12. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
13. Cíle vzdělávání a učební úlohy
14. Kurikulum
15. Kurikulární dokumenty
16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
17. Metody výuky
18. Organizační formy výuky
19. Materiálně-didaktické prostředky
20. Motivace ve výuce
21. Hodnocení žáka ve výuce
22. Alternativní a inovativní vzdělávání
23. Mravní výchova a kázeň ve škole
24. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka
25. Sociálně-patologické jevy