Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Státnicové otázky z predmetu Ekonomie

«»
Přípona
.docx
Typ
státnicové otázky
Stažené
2 x
Velikost
7,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
13252
Poslední úprava
11.08.2023
Zobrazeno
995 x
Autor:
tereza.seveckova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Konkurence a její význam v ekonomice

- Konkurence není tržní stav, ale tržní proces - proces, ve kterém se prosazují nejlepší firmy a ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu.
- Konkurence nezávisí na momentálním počtu firem na trhu, ale na otevřenosti trhu .

Je-li trh otevřený pro vstup nových firem, je to trh konkurenční
- čím více jsou trhy regulovány, tím slabší je na nich konkurence, Je-li vstup na trh volný, konkurence si najde cestu a prosadí se
- Konkurence na straně poptávky (jediný na straně poptávky - monopson)
- Konkurence na straně nabídky - dokonalá a nedokonalá konkurence (jediný na straně nabídky - monopol)

Konkurence mezi nabídkou a poptávkou = konkurence napříč trhem
· Střetávaní nabídky a poptávky na trhu
· Výrobci chtějí prodávat draho, spotřebitelé chtějí kupovat levně - protichůdné zájmy.

Konkurence na straně poptávky
· Odraz střetávání zájmů jednotlivých spotřebitelů vstupujících na trh.
· Každý kupující chce nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji, třeba i na úkor ostatních spotřebitelů.
· Význam konkurence na straně poptávky roste zejména v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku (na trhu je nedostatek zboží). Každý spotřebitel se snaž získat nedostatkové zboží → zvyšování ceny.
· Pokud nabídka převyšuje poptávku, jsou spotřebitelé v prakticky bezkonkurenčním prostředí.
· Pak konkurence mezi spotřebiteli, snaha každého z nich, aby právě on získal nedostatkové zboží, vede ke zvyšování cen
· naopak když nabídka převyšuje poptávku, význam konkurence roste na straně nabídky
...

Klíčová slova:

ekonomie

nabídka

poptávka

trh

cena

elasticita

demand

konkurence

dumping

monopol

makroekonomie

produkt

HDP

nezaměstnanost

mzda

inflace

ekonomický růst

hospodářský cyklus

peníze



Obsah:
  • 1. Nabídka a poptávka na trhu produktů a služeb;
    Determinanty poptávky a nabídky a jejich vliv na změnu tržní rovnováhy;
    Problematika elasticit - cenová, důchodová a křížová elasticita poptávky, cenová elasticita nabídky. 
    2. Konkurence a její význam v ekonomice;
    Model dokonalé a nedokonalé konkurence;
    Rozhodování firmy v dokonalé a nedokonalé konkurenci;
    Neefektivnost monopolu. 
    3. Základní makroekonomické veličiny a jejich vypovídací schopnost;
    Makroekonomická stabilita;
    Měření výkonnosti ekonomiky;
    Metodické problémy měření a vykazování základních makroekonomických veličin. 
    4. Ekonomický růst a hospodářský cyklus;
    Faktory determinující ekonomický růst;
    Teorie vysvětlující hospodářský cyklus;
    Důsledky cyklu;
    Proticyklická politika. 
    5. Mikroekonomické a makroekonomické příčiny existence státu a veřejného sektoru;
    Tržní selhávání.
    Veřejné statky, externality, asymetrické informace, monopolní síla;
    Nástroje státních zásahů orientované na tržní selhání. Vládní selhání.

Zdroje:
  • skripta, přednášky
  • Ekonomie: Robert Holman
  • ekospace.cz
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše