Popis:
1. Postavení psychologie v systému věd
Předmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí)
• Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí
• psychologové si kladou čtyři obecné cíle:
» popsat lidské rozmanité projevy chování a duševního dění. Psychologové se snaží zjistit, jak lidé myslí, cítí a jednají v nejrůznějších situacích, k čemuž používají celou řadu metod, mezi nimi pozorování, rozhovor, experiment či standardizované diagnostické testy
» vysvětlit jaký je význam získaných údajů. Prostředkem k dosažení tohoto cíle je především vytváření psychologických teorií, což jsou koherentní soustavy hypotéz, myšlenek a názorů, které umožňují získané údaje smysluplně objasnit. Než je nějaká teorie přijata, měla by být důkladně empiricky ověřena. Původní teorie je mnohdy nutné pozměnit, nebo dokonce zamítnout a nahradit novými, například teorie, které byly platné před 40 či 50 lety o lidské sexualitě, motivaci nebo rozdílech mezi muži a ženami
» předvídat lidské chování a prožívání
» využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví. V tomto smyslu se psychologie řadí mezi pomáhající profese. O konkrétní realizaci tohoto cíle usilují některé aplikované psychologické obory, zejména klinická a poradenská psychologie.
Základní pojmy:
» Psychika (mysl) - souhrn duševních dějů během celého lidského života.
» Vědomí - všechno to, co si uvědomujeme, respektive prožíváme. To, co se děje v určitých částech našeho mozku. Pokud něco děláme vědomě, můžeme se ovládat vůlí a ovlivnit tak výsledky naší činnosti a nést za ně plnou zodpovědnost. Vědomí může mít jen omezenou kapacitu a ve chvíli, kdy je zahlceno podněty z okolí, pracuje podvědomí neboli nevědomí
» Nevědomí - posílá vědomí nějaké informace nebo signály (ať už výstražné a negativní, nebo příjemné a pozitvní), které někdy můžeme označovat za tzv. šestý smysl
» Prožívání - sled uvědomovaných psychických zážitků zpravidla označujeme jako
» Chování - jakákoliv lidská tělesná aktivita, kterou lze pozorovat, zaznamenávat nebo měřit. V tomto pojetí patří k chování nejen mimika a gestikulace, ale také vnitřní fyziologické změny, jakými jsou zvýšení krevního tlaku či tepové frekvence. Chování je nejen projevem psychického dění, ale také zpětně ovlivňuje a modifikuje jeho průběh
Klíčová slova:
psychologie
kognitivní procesy
charakter
motivace
osobnost učitele
psychopatologie
potíže dětí
Obsah:
- 1. Postavení psychologie v systému věd
2. Základní psychologické směry
3. Psychologie osobnosti
4. Nižší kognitivní procesy
5. Vyšší kognitivní procesy
6. Psychologie učení
7. Schopnosti a dovednosti
8. Emoce a city v projevu člověka
9. Charakter
10. Motivace ve výchovné a vzdělávací činnosti
11. Periodizace duševního vývoje
12. Vývoj sebepojetí - jáství
13. Psychologické aspekty vlivu sociálního prostředí
14. Náročné životní situace
15. Dítě v období mladšího školního věku
16. Období dospívání
17. Osobnost učitele
18. Jedinec v sociální skupině
19. Jak se lidé setkávají
20. Sociální interakce ve škole
21. Aktuální problémy ve výchově a vzdělávání z psychologického hlediska
22. Psychopatologie
23. Psychologie rodiny
24. Spolupráce psychologa a pedagoga při psychických potížích dětí