Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Veřejná správa - státnicové otázky

«»
Přípona
.pdf
Typ
státnicové otázky
Stažené
3 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
4440
Poslední úprava
03.11.2014
Zobrazeno
1 416 x
Autor:
kralova.lucie
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Personální systémy ve veřejné správě, obecná východiska, stav v České
republice

Funkční místa ve veřejné správě:
Každý úřad VS se vnitřně člení na jednotlivé organizační útvary a tyto dále na funkční místa.
Funkční místa jsou obsazována na základě:
- Pracovního poměru založeného na uzavřené pracovní smlouvě,
- Volby (v případě členů zastupitelstev obcí a krajů.
Pokud jde o pracovní místo založené na volbě, všeobecně platí zásada, že jestliže výkon funkce zabírá nadpoloviční část pracovní doby, takovéto funkční místo se obvykle mění na pracovní místo (jedná se o funkční místa hejtmanů, jejich zástupců, členů rady kraje, starostů, jejich zástupců, členů rady měst.)
V případě zvláštních exponovaných funkčních míst ve veřejné správě se uplatňuje tzv. inkompabilita - vzájemná neslučitelnost funkcí. Dané ustanovení se týká prezidenta republiky, soudců, poslanců dle Ústavy ČR
čl. 22. Obdobně je to u senátorů a členů vlády.
Způsoby obsazování funkčních míst ve veřejné správě
Předpoklady pracovníka pro práci ve veřejné správě je:
- způsobilost uchazeče k právním úkonům
- bezúhonnost
- vyžaduje se doklad o dosaženém vzdělání a kvalifikaci
- do funkčním míst se vyžaduje i státní občanství ČR a to pro funkci prezidenta republiky, soudců, poslanců, senátorů a členů vlády a členů zastupitelstev krajů a obcí.
Všeobecně pro obsazování funkčních míst ve veřejné správě členských států EU platí 8 zásad:
- princip jmenování: na základě jmenovacího dekretu a uzavřené pracovní smlouvy, kterému často předchází výběrové řízení (hovoříme o jmenování na základě veřejné soutěže.) Nástupu může také předcházet podpis protokolu o převzetí pracoviště případně uzavření dohody o hmotné odpovědnosti,
- princip volby,
- princip kooptace: dodatečné přijetí nového člena na základě rozhodnutí voleného orgánu bez regulérních voleb,
- princip volby losem: jedná se o historickou zásadu, dnes uplatňovanou při losování předsedy volební komise ze zástupců politických stran,
- princip delegování: při sestavování volebních komisí,
- princip plebiscitu: lidové hlasování u přímé demokracie,
- princip výběru na základě délky funkčního pobytu: v případě představitele diplomatického sboru akreditovaného v jedné zemi (tj. představitelů velvyslanců, kteří jsou si jinak formálně rovni),
- princip dědičnosti: pouze v případě členů Horní sněmovny parlamentu v Británii a Severním Irsku.

Klíčová slova:

veřejná správa

právní úprava

veřejnoprávní smlouva

správní akty

právní moc

exekuční řízení



Obsah:
  • 1. Personální systémy ve veřejné správě, obecná východiska, stav v České republice
    2. Systémy profesního vzdělávání úředníků veřejné správy, právní úprava a stav v České republice
    3. Hodnocení reformy veřejné správy v České republice
    4. Veřejná správa, principy fungování veřejné správy, organizace české veřejné správy
    5. Správní právo, pojem, předmět úpravy a systém, správní právo a správní věda
    ...
    ...
    ...
    26. Výkon správních rozhodnutí, exekuční řízení a jeho průběh
    27. Výkon správních rozhodnutí, vymáhání peněžitých plnění, vymáhání nepeněžitých plnění
    28. Řízení ve správním soudnictví, obecná ustanovení o řízení
    29. Opravné prostředky ve správním soudnictví
    30. Řízení ve správním soudnictví, zvláštní ustanovení o řízení
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše