Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované okruhy k bakalářské zkoušce z Ekonomie

«»
Přípona
.doc
Typ
státnicové otázky
Stažené
3 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
8355
Poslední úprava
19.07.2016
Zobrazeno
513 x
Autor:
dana.lapackova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. a) Předmět ekonomické teorie a její kategorie (ekonomické statky, ekonomická vzácnost a výrobní faktory)
b) Makroekonomická a mikroekonomická integrace


A)
Co je ekonomie?
Odpověď není zcela jasná. Ekonomie má mnoho podob a disciplín.Obsahuje v sobě řadu škol a směrů, které jsou často protichůdné.
Obecně bychom mohli dojít k definici, že ekonomie zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě užitečných komodit a jak je rozdělují mezi různé skupiny.

Kromě toho, že se jednotlivé směry od sebe liší svými názory na určité problémy, liší se také tím, zda si kladou za cíl na ekonomický život zpětně působit či nikoli.
Pozitivní ek. - přijímá ekonomickou realitu takovou, jaká je. Jejím cílem je tuto realitu
popisovat a hledat v ní zákonitosti jejího fungování. Tento směr ekonomie vychází z myšlenky , že se máme zabývat tím, co zde je momentálně a ne tím , co by mohlo být. Dá se říci , že je spíše formálně logická.
Normativní ek. - zkoumání reality pouze východiskem. Zjištěnou zkušenost hodnotí a hodnotí ji většinou kriticky. Cílem normativních ekonomů je vytvořit předobraz dokonalejšího ekonomického systému a hrát aktivní roli ve vývoji lidské společnosti.
Dá se říci , že je spíše společenská.

Pozitivní ekonomie se dělí na mikro- a makroekonomii.
Mikroekonomie - zkoumá chování dílčích ekonomických subjektů - domácností, jednotlivců a firem.
Makroekonomie - zabývá se hospodářstvím jako celkem. Je základem hospodářské politiky.

Klíčová slova:

ekonomické teorie

konkurence

nákladové křivky

přebytek

spotřebitel

interakce

psychologické aspekty



Obsah:
  • 1. a) Předmět ekonomické teorie a její kategorie (ekonomické statky, ekonomická vzácnost a výrobní faktory)
    b) Makroekonomická a mikroekonomická integrace
    2. a) Základní elementy trhu (poptávka, nabídka, cena, konkurence)
    b) Monetární politika (nástroje, bezprostřední a konečné cíle)
    3. a) Chování spotřebitele na trhu výrobků a služeb (užitek, rovnováha spotřebitele, zákon rovnosti mezního užitku, tržní poptávka)
    b) Teorie parity kupní síly
    4. a) Chování firmy a formování nabídky (náklady firmy, příjmy a zisk firmy)
    b) Přirozená míra nezaměstnanosti
    5. a) Rovnováha firmy na dokonale konkurenčním trhu (uzavření firmy, bod zvratu, elasticita nabídky a tržní nabídka)
    b) Phillipsova křivka a volba mezi inflací a nezaměstnaností
    6) a) Nedokonalá konkurence (obecná charakteristika, příčiny vzniku, rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci)
    b) Měnové kursy
    7) a) Chování firmy v nedokonalé konkurenci a typy tržních struktur
    b) Akcelerační princip
    8) a) Trh práce (poptávka, nabídka a rovnováha na trhu práce)
    b) Bankovní tvorba peněz a multiplikátor peněžní nabídky
    9) a) Tržní selhání (externality, veřejné statky, asymetrické informace)
    b) Spotřeba a investice (spotřební a úsporová funkce, investiční multiplikátor)
    10. a) Alternativní cíle firmy (chování velké firmy, firma maximalizující obrat, neziskové firmy)
    b) Základní metody měření HDP (produkční, výdajová, důchodová)
    11. a) Formování trhu a charakteristika trhu
    b) Apreciace a depreciace, faktory působící na výši měnového kursu a systémy měnových kursů
    12. a) Konkurence a její typy
    b) Fiskální politika (nástroje, bezprostřední a konečné cíle, deficit státního rozpočtu)
    13. a) Cenová, důchodová a křížová elasticita poptávky
    b) Platební a obchodní bilance (rovnováha, běžný a finanční účet platební bilance, zahraniční dluh)
    14. a) Nákladové křivky firmy a jejich průběh
    b) Nezaměstnanost (vymezení, míra, formy a příčiny)
    15. a) Odvození křivky nabídky firmy v dokonalé konkurenci
    b) Inflace očekávaná, inflace setrvačná a inflační spirála
    16. a) Přebytek výrobce a spotřebitele
    b) Inflace (podstata, formy, příčiny, důsledky)
    17. a) Trh výrobních faktorů, jeho specifika. Poptávka po výrobních faktorech a rovnováha firmy na trhu výrobních faktorů
    b) Ekonomický růst a hospodářský cyklus
    18. a) Trh kapitálu (poptávka, nabídka a rovnováha na trhu kapitálu)
    b) Peněžní agregáty (peníze a jejich formy, rovnice směny, rovnováha peněžního trhu)
    19. a) Interakce národních trhů (světová hodnota a světová cena
    b) Agregátní nabídka, agregátní poptávka a potenciální produkt
    20. a) Implicitní a explicitní náklady a ekonomický zisk
    b) Makroekonomické cíle a národohospodářské agregáty
    21. a) Psychologické aspekty výkonnosti
    b) Jednotný vnitřní trh a proces budování hospodářské a měnové unie v rámci EU. Politiky ES
    22. a) Smluvní základy a historie procesu evropské integrace v rámci EU
    b) Analýza konfliktů a strategie řešení konfliktů. Metody a techniky zvládání zátěžových situací
    23. a) Instituce a rozhodování v rámci EU. Proces rozšíření EU o nové kandidátské země. ČR a příprava vstupu do EU
    b) Právní podmínky a formy podnikání
    24. a) Formy zajištění obchodních závazků
    b) Rozpočtové hospodaření na úrovni státních a municipálních financí
    25.a) Veřejné finance, jejich podstata, funkce a složky
    b) Obchodní rejstřík a principy jeho právní úpravy
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše