Popis:
Pojetí speciální pedagogiky:
- v užším slova smyslu- obor, zaměřený na výchovu a vzdělávání určité cílové skupiny, která je něčím znevýhodněna
- v širším slova smyslu- obor, jehož cílem je jedince se znevýhodněním začlenit do společnosti… toto pojetí přesahuje do sociální sféry= přiblížení sociální pedagogice
Definice SP v užším slova smyslu:
= vědní disciplína, která se zabývá zákonitostmi rozvoje, výchovy, vzdělávání, přípravy pro pracovní a společenské začlenění postižených jedinců a na řešení výzkumných úkolů vyplývajících z poslání oboru
= vědní obor v soustavě pedagogických věd, který je zaměřen na teorii a praxi edukaci dětí a mládeže a dospělých se speciálními potřebami z důvodu somatického, senzorického, mentálního, řečového nebo psychosociálního defektu, poruchy či omezení nebo jejich kombinace
= disciplína orientovaná na výchovu, vzdělávání a celkový osobnostní rozvoj znevýhodněného člověka s cílem dosáhnout co možná nejvyšší míry jeho sociální integrace, a to včetně pracovních a společenských možností a uplatnění
= každá speciálně zaměřená pedagogika, která je ve vztahu k pedagogice obecné např. pedagogika předškolního věku aj.
Klíčová slova:
Speciální pedagogika
Vady
Poruchy
Názory
Historie
Legislativa
Redefinice lidských práv
Komprehenzivní rehabilitace
Vzdělávání postižených
Poradenství
Obsah:
- 1. Charakteristika speciální pedagogiky jako oboru: pojem, předmět, interdisciplinární vazby. Principy a metody této pedagogické disciplíny.
2. Cílové skupiny současné sppg. Speciální edukační potřeby osob z těchto skupin.
3. Vady, poruchy, snížené schopnosti, znevýhodnění a speciální potřeby člověka s postižením. Různé významy termínu handicap.
4. Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání postižených. Institucionalizace vzdělávacího procesu.
5. Od jednotlivých pokusů o záchranu postižených osob k systému komprehenzivní rehabilitační péče. Posun v nazírání na tyto osoby: od objektů péče k subjektům podpory.
6. Obecné a individuální aspekty vyrovnávání se s postižením. Styly výchovného působení.
7. Trendy uplatňující se ve vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Redefinice lidských práv těchto osob.
8. Legislativa v oboru podpory rodin se zdravotně postiženým dítětem. Raná péče: pojem, zaměření, kompetence.
9. Filozoficko - antropologické reflexe „postižení“ a „postiženého člověka“. Problémy a systém rané péče o dítě se smyslovými a řečovými vadami.
10. Pokusy o periodizaci vztahu společnosti k minoritě postižených a nemocných osob. Problémy a systém rané péče o děti s mentálním postiženími a kombinovanými vadami.
11. Zakladatelské osobnosti české speciální pedagogiky (K. S. Amerling, K. Herfort, J. Zeman, F. Bakule, A. Bartoš a další). Problémy a systém rané péče o děti s tělesným postižením.
12. Pedagogická podpora rodičů postiženého dítěte. Jiné formy podpory těchto rodičů.
13. Možnosti speciálně pedagogické podpory dítěte s postižením a jeho rodičů v období předškolním. Hra jako výchovný i terapeutický prostředek.
14. Předškolní výchova postiženého dítěte ve fázi přípravy na vstup do školy. Ústav nebo rodina?
15. Usilujeme o integraci nebo inkluzi? Faktory ztěžující resp. usnadňující tyto procesy.
16. Didaktické a metodické problémy projevující se ve vzdělávání dětí s postižením na ZŠ. Vzdělávací a výchovná problematika žáků se specifickými poruchami učení a chování.
17. Místo vzdělávacích škol praktických a základních škol speciálních ve vzdělávacím systému. Poradenství pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
18. Speciálně-pedagogická problematika pubescentů a adolescentů se zdravotním postižením. Socializace osob sociálně znevýhodněných.
Zdroje:
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky.
- RENOTIÉROVÁ, M. LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika.
- POTMEŠIL, M., VALENTA, M. Chapters on special education.
- VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika: základy, teorie, praxe.
- Vágnerová - Psychopatologie pro pomáhající profese
- Fisher, Škoda - Speciální pedagogika
- Kalhous, Obst - Školní didaktika
- Zelinková - Poruchy učení
- Matějček - Dyslexie