Popis:
1 Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
• Pedagogika je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).
• Pedagogika - věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.
1.1 Pedagogická teorie a její zdroje
Pedagogická teorie se utvářela po celá staletí. Pedagogická teorie se utvářela z několika zdrojů:
1. Tradice a zkušenosti - v rodinách a společnosti. Často byly písemně zaznamenávány.
2. Poznatky příbuzných společenských věd - filosofie, psychologie, sociologie apod.
3. Současné empirické (zkušenostní) poznatky
4. Vědecké současné zkoumání
1.2 Význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
• Pedagogická teorie představuje poznatkovou základnu pro pedagogickou praxi. Pedagogická teorie pomáhá k praktickému rozvíjení a institucionalizaci vzdělávacího systému na vědeckém základě v souladu s aktuálními poznatky příbuzných věd.
• Prakticismus - pedagogiku nelze odvíjet jednostranně pouze od praktické zkušenosti, ani jen z teoretických poznatků. Pedagog by měl mít svůj individuální pedagogický systém založený na teoretických znalostech, vlastních zkušenostech a osobních předpokladech.
• Konfrontací teorie se skutečností si pedagog tvoří své pedagogické vědomí. Toto vědomí se po celý profesní život pedagoga vyvíjí. V praxi se setkáváme se situacemi, kdy i lidé, kteří nikdy pedagogiku nestudovali, mají v činnostech souvisejících s výchovou a vzděláváním velmi dobré výsledky.
• Důležitou roli zde sehrává jejich pedagogický talent. Na druhé straně ale i ti, kteří takovým výjimečným talentem neoplývají, mohou dosáhnout díky znalostem pedagogické teorie velmi dobrých výsledků.
Klíčová slova:
pedagogika
výchova
vzdělávací politika
didaktika
reformní pedagogika
alternativa
Obsah:
- 1 Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi 2
2 Pedagogika jako věda, základní pedagogické kategorie, systém pedagogických věd, vztah pedagogiky k příbuzným vědám 3
3 Cíl, obsah výchovy a vzdělávání. Kurikulum, jeho proměny 5
4 Vývoj člověka, jeho utváření výchovou a vzděláváním, podmínky výchovy 6
5 Výchova jako forma socializace. Mechanismy socializace 7
6 Formy výchovy a vzdělávání - školní, mimoškolní, rodinná, formální, neformální, informální a jejich specifika 8
7 Úloha vzdělávání v ekonomickém a sociálním vývoji společnosti 9
8 Vzdělávací systém ČR 10
9 Současná evropská vzdělávací politika - základní dokumenty 11
10 Současná česká vzdělávací politika - základní dokumenty 13
11 Metody pedagogického výzkumu. Příklady pedagogického výzkumu v ČR a zahraničí 14
12 Osobnost pedagoga - typy pedagogů, styly vyučování 15
13 Pedagogické znalosti - klíčová součást profesních dovedností učitele 16
14 Pedagogická komunikace 17
15 Didaktika, její předmět. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik 18
16 Organizační formy vyučování a vyučovací metody 19
17 Inovační tendence v oblasti vyučovacích forem a metod 20
18 Pedagogická diagnostika 21
19 Učivo v pedagogických dokumentech (učební plány, osnovy, kurikulární dokumenty) 22
20 Výchova a vzdělávání ve starověku (Řecko, Řím, helénismus) 23
21 Výchova a vzdělání ve středověku. Univerzitní vzdělání. 25
22 Výchovné ideály humanismu a renesance. Cíl, obsah, metody vzdělávání 26
23 Pedagogika J. A. Komenského 27
24 Pedagogika osvícenství. Přirozená a svobodná výchova. 28
25 Pedagogika 19.st. Počátky konstituování pedagogiky jako vědy. Etatizace, lidové vzdělání a předškolní výchova. 30
26 Reformní pedagogika. Příčiny vzniku a významné osobnosti. Alternativní pedagogické systémy. 31