Vypracované otázky ke státní závěrečné zkouške z Psychologie a pedagogiky s didaktikou psychologie a pedagogiky
Popis:
Psychologie:
» Antenatální vývoj, porod, nedonošené dítě. Období novorozence.
» Psychický vývoj dětí tělesně postižených
1. ANTENATÁLNÍ VÝVOJ (Čížková)
- z lat. ante - před, natalita - porodnost
- jedná se o nitroděložní vývoj: který probíhá od početí přes zárodečné a embryonální, fetální a prenatální období až po porod. (tuto periodizaci užívá Příhoda (In Čížková, Vývojová psychologie)
Prenatální období
- představuje vývoj jedince od oplození vajíčka až po narození dítěte a trvá 9 kalendářních měsíců (40 týdnů)
- toto období představuje start vzájemného vztahu dítěte a rodičů ( zvláště matky)
- citový vztah matky k dítěti je základnou pro citové vztahy příští
- vznik života jedince, jeho narození a vývoj bývá považováno za něco mimořádně zvláštního a záhadného
- do zdravého vývoje a rozvoje dítěte zahrnujeme rodičovské postoje
- formulace těchto postojů je ve vlastní rodině a ve zkušenosti dítěte s vlastními rodiči
Klíčová slova:
speciální pedagogika
psychologie
didaktika
pedagogika
vývoj dětí
novorozenec
žák
učitel
Obsah:
- Otázka č. 1
PSYCHOLOGIE:
Antenatální vývoj, porod, nedonošené dítě. Období novorozence.
Psychický vývoj dětí tělesně postižených
PEDAGOGIKA:
Pedagogická věda, její charakter, zvláštnosti a vývoj.
Vztah k jiným vědám.
Vztah teorie a praxe. Aktuální problémy pedagogické vědy v současnosti.
Struktura pedagogiky, pedagogické disciplíny
DIDAKTIKA
Cíle vzdělávání v psychologii a pedagogice na školách s vyučovacím předmětem pedagogika
Determinace cílů.
Taxonomie a konkretizace cílů v obsahu zdravotnického vzdělávání.
Konstituování obsahu odborného vzdělání.
Otázka č. 2
PSYCHOLOGIE
- Aspekty vzájemné interakce žáka a učitele. Příčiny neprospěchu žáka. Osobnost učitele. Psychosomatické vztahy, problematika stresu.
PEDAGOGIKA
- Výchova jako specificky lidská činnost člověka a společnosti. Vnitřní a vnější podmínky výchovy. Atributy výchovy. Manipulativní a komunikativní pojetí výchovy. Humanizace člověka.
DIDAKTIKA
- Pojmový aparát didaktiky, obecná didaktika, školní didaktika, didaktika vyučovacího předmětu. Vztah vyučovacího předmětu k vědnímu oboru, k profesi zdravotní sestry (asistenta, sociálního pracovníka).
Otázka č. 3
PSYCHOLOGIE
Psychologická problematika vztahu pacient - nemoc.
Sociální postoje. definice a struktura postojů. možnosti změny postojů.
Předsudky. sociální pozice, status a role.
Socializace (imitace a identifikace).
PEDAGOGIKA
Koncepce rozvoje osobnosti - řešení otázek vychovatelnosti.
Osobnost jako biologická, psychologická a sociální bytost. současné aktuální problémy rozvoje osobnosti žáka, studenta, vychovatele, učitele.
Pedagogický utopismus, optimismus, pesimismus a realismus.
Otázka č. 4
PSYCHOLOGIE
- Psychologická charakteristika osobnosti, teorie osobnosti. Personální percepce. Zvláštnosti personální percepce (halo efekt, soukromá teorie osobnosti, efekt primárnosti, stereotypy)
PEDAGOGIKA
- Sociální a pedagogická komunikace. Vztah vychovávaného a vychovávajícího. Vztah svobody a řádu (systém kázně), všestrannosti a specializace, individua a společnosti. Úmluva o právech dítěte. Projevy sociálně-patologického chování žáků a jejich příklady. Žák v současné škole, neúspěšný a nadaný žák.
DIDAKTIKA
- Učivo - jeho psychologická a didaktická analýza. Učivo ve vztahu ke kurikulu - formální, zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum.
Otázka č. 5
PSYCHOLOGIE
Kategorie psychologických jevů (psychické procesy, stavy, vlastnosti)
Psychologie v chirurgii - bolest, před - a pooperační stavy.
PEDAGOGIKA
Osobnost učitele, její typologie a požadavky na osobnost učitele střední školy.
Negativní typy učitelů.
Pregraduální a postgraduální vzdělávání učitelů a jeho současná problematika.
Profesní kompetence učitele, jejich struktura.
Profesiogram.
DIDAKTIKA
Závazné školské dokumenty
Pedagogická dokumentace
Administrativní činnosti učitele
Časový tématický plán a úskalí jeho tvorby
Problémy evaluace kurikula v předmětech pedagogiky a psychologie
...
... spolu až 20 vypracovaných okruhů
...
Otázka č. 20
PSYCHOLOGIE
Rodina postiženého dítěte :
Charakteristické rysy dětské psychiky :
Funkce a principy neklinické rodiny :
PEDAGOGIKA
Terminologie :
Výchova :
Vzdělávání :
Vzdělání :
Nedávný vývoj sekundárního školství v České Republice :
DIDAKTIKA
Metody vyučování :
Stručná charakteristika některých metod výuky :
Volba výukových metod :
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.