Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky ke státní závěrečné zkouške z Psychologie a pedagogiky s didaktikou psychologie a pedagogiky

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
11 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
10011
Poslední úprava
27.03.2017
Zobrazeno
1 674 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Psychologie:
» Antenatální vývoj, porod, nedonošené dítě. Období novorozence.
» Psychický vývoj dětí tělesně postižených


1. ANTENATÁLNÍ VÝVOJ (Čížková)
- z lat. ante - před, natalita - porodnost
- jedná se o nitroděložní vývoj: který probíhá od početí přes zárodečné a embryonální, fetální a prenatální období až po porod. (tuto periodizaci užívá Příhoda (In Čížková, Vývojová psychologie)

Prenatální období
- představuje vývoj jedince od oplození vajíčka až po narození dítěte a trvá 9 kalendářních měsíců (40 týdnů)
- toto období představuje start vzájemného vztahu dítěte a rodičů ( zvláště matky)
- citový vztah matky k dítěti je základnou pro citové vztahy příští
- vznik života jedince, jeho narození a vývoj bývá považováno za něco mimořádně zvláštního a záhadného
- do zdravého vývoje a rozvoje dítěte zahrnujeme rodičovské postoje
- formulace těchto postojů je ve vlastní rodině a ve zkušenosti dítěte s vlastními rodiči

Klíčová slova:

speciální pedagogika

psychologie

didaktika

pedagogika

vývoj dětí

novorozenec

žák

učitel



Obsah:
  • Otázka č. 1
    PSYCHOLOGIE:
    Antenatální vývoj, porod, nedonošené dítě. Období novorozence.
    Psychický vývoj dětí tělesně postižených
    PEDAGOGIKA:
    Pedagogická věda, její charakter, zvláštnosti a vývoj.
    Vztah k jiným vědám.
    Vztah teorie a praxe. Aktuální problémy pedagogické vědy v současnosti.
    Struktura pedagogiky, pedagogické disciplíny
    DIDAKTIKA
    Cíle vzdělávání v psychologii a pedagogice na školách s vyučovacím předmětem pedagogika
    Determinace cílů.
    Taxonomie a konkretizace cílů v obsahu zdravotnického vzdělávání.
    Konstituování obsahu odborného vzdělání.

    Otázka č. 2
    PSYCHOLOGIE
    - Aspekty vzájemné interakce žáka a učitele. Příčiny neprospěchu žáka. Osobnost učitele. Psychosomatické vztahy, problematika stresu.
    PEDAGOGIKA
    - Výchova jako specificky lidská činnost člověka a společnosti. Vnitřní a vnější podmínky výchovy. Atributy výchovy. Manipulativní a komunikativní pojetí výchovy. Humanizace člověka.
    DIDAKTIKA
    - Pojmový aparát didaktiky, obecná didaktika, školní didaktika, didaktika vyučovacího předmětu. Vztah vyučovacího předmětu k vědnímu oboru, k profesi zdravotní sestry (asistenta, sociálního pracovníka).

    Otázka č. 3
    PSYCHOLOGIE
    Psychologická problematika vztahu pacient - nemoc.
    Sociální postoje. definice a struktura postojů. možnosti změny postojů.
    Předsudky. sociální pozice, status a role.
    Socializace (imitace a identifikace).
    PEDAGOGIKA
    Koncepce rozvoje osobnosti - řešení otázek vychovatelnosti.
    Osobnost jako biologická, psychologická a sociální bytost. současné aktuální problémy rozvoje osobnosti žáka, studenta, vychovatele, učitele.
    Pedagogický utopismus, optimismus, pesimismus a realismus.

    Otázka č. 4
    PSYCHOLOGIE
    - Psychologická charakteristika osobnosti, teorie osobnosti. Personální percepce. Zvláštnosti personální percepce (halo efekt, soukromá teorie osobnosti, efekt primárnosti, stereotypy)
    PEDAGOGIKA
    - Sociální a pedagogická komunikace. Vztah vychovávaného a vychovávajícího. Vztah svobody a řádu (systém kázně), všestrannosti a specializace, individua a společnosti. Úmluva o právech dítěte. Projevy sociálně-patologického chování žáků a jejich příklady. Žák v současné škole, neúspěšný a nadaný žák.
    DIDAKTIKA
    - Učivo - jeho psychologická a didaktická analýza. Učivo ve vztahu ke kurikulu - formální, zamýšlené, realizované a osvojené kurikulum.

    Otázka č. 5
    PSYCHOLOGIE
    Kategorie psychologických jevů (psychické procesy, stavy, vlastnosti)
    Psychologie v chirurgii - bolest, před - a pooperační stavy.
    PEDAGOGIKA
    Osobnost učitele, její typologie a požadavky na osobnost učitele střední školy.
    Negativní typy učitelů.
    Pregraduální a postgraduální vzdělávání učitelů a jeho současná problematika.
    Profesní kompetence učitele, jejich struktura.
    Profesiogram.
    DIDAKTIKA
    Závazné školské dokumenty
    Pedagogická dokumentace
    Administrativní činnosti učitele
    Časový tématický plán a úskalí jeho tvorby
    Problémy evaluace kurikula v předmětech pedagogiky a psychologie

    ...
    ... spolu až 20 vypracovaných okruhů
    ...

    Otázka č. 20
    PSYCHOLOGIE
    Rodina postiženého dítěte :
    Charakteristické rysy dětské psychiky :
    Funkce a principy neklinické rodiny :
    PEDAGOGIKA
    Terminologie :
    Výchova :
    Vzdělávání :
    Vzdělání :
    Nedávný vývoj sekundárního školství v České Republice :
    DIDAKTIKA
    Metody vyučování :
    Stručná charakteristika některých metod výuky :
    Volba výukových metod :
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše