Vypracované otázky ke státnicím - Ošetřovatelství s didaktikou ošetřovatelství
Popis:
1) Charakteristika období, myšlenkové předpoklady a východiska
• v období po 2. svět. válce se v USA vytvořily optimální podmínky pro změny v pojetí oboru ošetřovatelství
• byly zdokonaleny teorie, rozvíjeny vědecké poznatky, rozvoj ošetřovatelské vědy
• v tomto období byl nedostatek sester a lékařů => obavy státních institucí o zajištění kvalitní péče
• vznik konceptuálních modelů, nebo-li paradigmat ošetřovatelství
• začala vznikat koncepce ošetřovatelské diagnostiky
• v roce 1950 se v odborné zahraniční literatuře objevuje pojem Ošetřovatelská diagnóza
• do této doby byla oš. péče popisována pouze jako série úkolů sester vedených a hodnocených lékařem
• oš. péče se orientovala pouze na chorobu, kterou léčili lékaři
• chyběla zde samostatnost sester a jejich péče o člověka jako bio-psycho-sociální a bytost
• bylo třeba objasnit funkce sester a smysl ošetřovatelské péče
• vznikl standard ošetřovatelské praxe, do které byla začleněna oš. diagnostika
• autorka Mc Manus v r. 1950 uvedla, že funkcemi profesionální sestry jsou identifikace a diagnostikování oš. problémů a rozhodování o způsobů oš. aktivit, vedoucích k řešení problému
Klíčová slova:
ošetřovatelství
státnice
didaktika ošetřovatelství
učitelství
odborné předměty
Obsah:
- 1.
• Funkční vzorce zdraví M. Gordonové, myšlenkové předpoklady a východiska, popis a objasnění základních pojmů, funkční, dysfunkční a potenciálně dysfunkční vzorce.
• Historický přehled vyučování ošetřovatelství. Systém profesního a celoživotního vzdělávání v ošetřovatelství a porodní asistenci u nás a ve světě.
2.
• Vztah Funkčních vzorců zdraví M. Gordonové k ošetřovatelské diagnostice NANDA
- International. Charakteristiky diagnostického procesu dle klasifikace NANDA
- International a aktuální stav vývoje vzorců zdraví. Praktické možnosti využití vzorců zdraví.
• Cíl vzdělávání v ošetřovatelství na středních zdravotnických školách, vyšších odborných školách zdravotnických a vysokých školách. Taxonomie a konkretizace výukových cílů.
3.
• Klasifikace NANDA a NANDA - International, vznik a vývoj v Americe, Evropě a Asii, aktivity - konference, periodika.
• Učivo - konkretizace učiva ošetřovatelství v pedagogických dokumentech (standardy, RVP, ŠVP, učební plán, učební osnovy, tematické plány), didaktická analýza učiva. Profil absolventa.
4.
• Mezinárodní klasifikace ošetřovatelské praxe, International Classification of Nursing Practice (ICNP), přehled vývoje, česká a slovenská vývojová skupina ICNP.
• Organizační formy výuky a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - teorie.
5.
• Přehled dílčích terminologických systémů v oboru ošetřovatelství a jejich charakteristiky. OMAHA systém, HHCC systém, VIPS model, PCD soubor a PND soubor.
• Organizační formy výuky a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - klinická praxe.
6.
• Aliance NANDA, NIC a NOC, spojení terminologických systémů ošetřovatelské diagnostiky, intervencí a komponent hodnocení ošetřovatelské péče, význam.
• Organizační formy výuky a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - praktická výuka v laboratorních podmínkách.
7.
• Klasifikace ošetřovatelských intervencí, Nursing Intervention Classification (NIC), přehled dosavadních výstupů a výzkumu, implementace v ošetřovatelské praxi.
• Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - teorie.
8.
• Klasifikace ošetřovatelských výsledků, Nursing Outcomes Classification (NOC), přehled dosavadních výstupů a výzkumu, implementace v ošetřovatelské praxi.
• Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - praktická výuka v laboratorních podmínkách.
9.
• Praxe založená na důkazech, Evidence Based Practice (EBP) v oboru ošetřovatelství, základní charakteristiky ošetřovatelství založeného na důkazech Evidence Based Nursing (EBN), fáze procesu.
• Výukové metody a jejich uplatnění v ošetřování nemocných, ošetřovatelské péči - výuka v podmínkách klinické praxe.
...
...
...
12.
• Výzkum v ošetřovatelství, charakteristiky, význam a kategorie.
• Příprava učitele na výuku předmětu ošetřovatelství - teorie, ošetřovatelství - praktická výuka v laboratorních podmínkách. Mezipředmětové vztahy.
13.
• Přehled konceptuálních modelů v oboru ošetřovatelství, funkce, struktura, hlavní jednotky, kategorizace modelů. Ošetřovatelské teorie a jejich typy.
• Specifika přípravy učitele na vyučovací jednotku praktické výuky ve zdravotnických zařízeních.
14.
• Management mimořádných událostí. Vyhledávání a prevence rizik. Bezpečná ošetřovatelská péče. Využití v praxi.
• Bezpečnost práce - zajištění bezpečnosti práce ve škole a v laboratořích ose, práce s didaktickou technikou. Specifika bezpečnosti práce v rámci praktické výuky ve zdravotnických zařízeních.
15.
• Publikační činnost - vědní prvek oboru ošetřovatelství, databáze elektronické a tištěné, výzkumný článek - struktura a obsah.
• Příprava žáka na výuku ošetřovatelství, práce s učebními texty, e-learning.
16.
• Metody užívané kvalitativním výzkumem v oboru ošetřovatelství.
• Hodnocení výsledků výuky - metody, formy, kritéria hodnocení, klasifikační řád, specifika hodnocení odborné praxe.
17.
• Management času sestry manažerky, networking a image sestry manažerky. Moderní aspekty výuky pacientů.
• Základní pedagogická dokumentace učitele - tématické plány, třídní výkaz, třídní kniha, povinnosti třídního učitele a vedoucího studijní skupiny. Systém Bakalář.
18.
• Adaptační model C. Royové, předpoklady, hodnotový systém, hlavní prvky, implementace v praxi.
• Ukončení studia z ošetřovatelství - maturitní zkouška, absolutorium, státní závěrečná zkouška.
19.
• Motivace ošetřovatelského personálu, interpersonální konflikty a jejich řízení. Organizační kultura.
• Učebnice - evaluace učebnice ošetřovatelství. Práce s informačními zdroji v předmětu Ošetřovatelství - časopisy, noviny, Internet.
20.
• Metoda ošetřovatelského procesu - implementace a korekce diskrepancí v podmínkách českého ošetřovatelství.
• Aktivizace, motivace žáků ve výuce ošetřovatelství, kázeň ve vyučování. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.