Popis:
1. Podniková kultura - vymezení a charakteristika pojmu. Úrovně podnikové kultury dle E. Scheina. Symboly jako rozhodující prostředek podnikové kultury - verbální symboly, symbolická jednání, symbolické artefakty materiální povahy. Typologie podnikové kultury - příklady možných přístupů.
Podniková kultura
Přesné a úplné vymezení podnikové kultury je velmi obtížné. Nejpoužívanější definice je: „Podnikovou kulturou rozumíme vzorec základních a rozhodujících představ, které určitá skupina nalezla či vytvořila, odkryla a rozvinula, v rámci nichž se naučila zvládat problémy vnější adaptace a vnitřní integrace a které se tak osvědčily, že jsou chápány jako všeobecně platné. Noví členové organizace je mají pokud možno zvládat, ztotožnit se s nimi a jednat podle nich“. (dle E. Scheina)
Charakteristiky podnikové kultury
- jako celek nemá žádnou vlastní individuální formu své existence - sdílená předsvědčení, normy a hodnoty, které si utvářejí, definují a interpretují členové sociálního systému sami. Vnějšímu pozorovateli nemůže být podniková kultura snadno srozumitelná.
- Označuje společné hodnoty a normy - nejde o souhrn individuálních hodnotových preferencí, postojů či norem jednání, ale o skupinový fenomén. Vznikají přímo v podniku.
- Vzniká, rozvíjí se, popř. se mění či zaniká v určitém, zcela konkrétním čase a místě - má historicky přechodný charakter, protože se přizpůsobuje aktuálním změnám podnikatelských priorit a změnám vnějšího prostředí.
- Je výsledkem především procesu učení - základ spočívá ve vzájemném působení vnějšího okolí a vnitřní koordinace. Podniková kultura se stále mění a její obsah je vědomě upravován v závislosti na reálném přínosu k dosahování podnikových cílů.
- Je dále zprostředkovávána v adaptačním procesu - objasňování nově příchozím, jak jednat v souladu s kulturními tradicemi firmy.
- Umožňuje snadnou orientaci ve vnitropodnikovém dění a sjednocuje a zprostředkovává význam jednotlivých skutečností a událostí v podniku - vytváří rámec, kontext pro veškeré rozhodovací procesy řídících pracovníků i řadových zaměstnanců, současně zjednodušuje a zprůhledňuje dění v podniku a orientaci v něm.
Klíčová slova:
podniková kultura
interkulturální komunikace
životní cyklus
analýza portfolia
podpora prodeje
Obsah:
- 1 Podniková kultura
2 Podnikova kultura a ridici procesy
3 Podniková kultura a genderová problematika
4 Národní a podniková kultura
5 Interkulturní komunikace
6 Kulturní diverzita
7. Globalizace, lokalizace, glokalizace
8.Teorie_mezinarodniho_obchodu
9. Infrastrukturní podmínky mezinárodního obchodu
10. Životní cyklus
11 Vstup na zahraniční trhy
12 Mezinárodní marketingový výzkum
13 STP
14 Analýza portfolia
15 Příprava a realizace kupní smlouvy v mezinárodním obchodě
16 Marketingová komunikace
17 Reklama
18 Podpora prodeje
19 Public Relations
20 Přímý marketing