Popis:
1. Management: definice a základní znaky, kritéria úspěšnosti, základní model řízení, objekty řízení a vlastnosti, manažérské role.
Definice Managementu
Management je proces koordinování činnosti skupiny osob, realizovaný jednotlivcem nebo více lidmi, zaměřený na dosažení výsledků, které nelze dosáhnout individuální činností.
Management je proces koordinace zdrojů a aktivit k zabezpečení funkce organizace.
Základní znaky (4E) + Kritéria úspěšnosti
Hospodárnost (economic) - úspornost na vstupech: materiálech, energiích, pracnosti, opotřebení zařízení.
Účinnost (efficiency) - dosažení větších výstupů než je potřeba vstupů (obvykle hodnotově)-
Účelnost (expedient) - někdo má zájem o výsledek činnosti a je ochoten ji zaplatit.
Odpovědnost (etic) - omezení rizik, bezpečnost lidí, zařízení, ohleduplnost k prostředí a lidem.
Klíčová slova:
management
koncepce
logistické řízení
řízení zásob
řízení nákupu
řízení výroby
hodnocení
Obsah:
- 1. Management: definice a základní znaky, kritéria úspěšnosti, základní model řízení, objekty řízení a vlastnosti, manažérské role.
2. Přehled manažérských přístupů ve 20. století, charakteristika a jejich přínos pro teorii managementu, hlavní představitelé, současné názory.
3. Organizování, delegování, týmová práce. Základní podnikové organizační struktury, jejich charakteristika, silné a slabé stránky. Současné podnikové organizační struktury.
4. Vývoj názorů na vedení a koordinaci, základní ovlivňující faktory, styly, kontingenční přístup, vůdcovství. Základní pojmy a modely hodnocení a kontroly.
5. Osobní management. Kariéra a její modely. Time management, generace, techniky, podpůrné prostředky.
6. Exaktní metody jako zdroj informací pro manažérské rozhodování - ve sféře operativního, strategického řízení. Matematické programování. Lineární a nelineární programování.
7. Stochastické programování. Simulace. Dynamické pojetí optimalizace. Monokriteriální a multikriteriální optimalizace. Strukturální analýza výrobně a spotřebních vztahů a její význam.
8. Síťová analýza a operativní řízení návazných procesů. Podstata a možnosti využití metod analýzy kritické cesty (CPA) v řídících procese.
10. Charakteristika výrobního procesu - interakce tržní a výrobní sféry, typologie výrobních procesů, činitelé výrobního procesu, organizace výrobního procesu.
11. Časoprostorové zásady řízení výrobních procesů - časové etapy výrobního procesu a odvozené parametry, časový fond, prostorové řešení výrobního procesu, synchronizace toku materiálu.
12. Cesty ke zvýšení efektivnosti a současně snížení nákladovosti výrobního procesu - životní cyklus výrobku, inovace, informační systémy pro řízení toku materiálu, měření práce.
13. Cesty ke zlepšování výrobního procesu - udržování výrobních prostředků, životnost a spolehlivost výrobních prostředků, řízení jakosti.
17. Konkurenční zpravodajství - charakteristika. Fáze konkurenčního zpravodajství. Techniky a nástroje konkurenčního zpravodajství.
18. Koncepce a úkoly personálního řízení v podniku, význam lidských zdrojů pro podnik,externí a interní podmínky PM v podniku, subjekty personálního řízení, činnosti personálního útvaru, způsoby tvorby pracovního místa, pracovní podmínky - ergonomie.
19. Personální strategie a plánování, analýza vnitropodnikového trhu práce, vymezení a analýza vnějšího podnikového trhu práce, potřeba pracovních sil a její krytí.
20. Získávání, výběr a rozmístění pracovníků - zjišťování potřeb, popis a specifikace pracovního místa, vyhledávání (vnější, vnitřní zdroje, spolupráce s úřady), výběr (formulace požadavků, výběrová řízení), rozmisťování pracovníků, řízení adaptace pracovníků, ukončování pracovního poměru.
21. Hodnocení a rozvoj pracovníků, dokumenty a postup hodnocení, metody vzdělávání na pracovišti a mimo pracoviště.
22. Odměňování pracovníků, finanční a nefinanční formy motivace, složky mzdy (pevné a pohyblivé, příplatky, prémie), druhy mezd -časová, úkolová, podílová, smíšená.
23. Nástroje marketingové analýzy - význam a příklady jejich použití, marketingový výzkum - jeho fáze a postup, segmentace trhu.
24. Kritické body marketingového projektu, proces řízení změn, inovativní proces ve vztahu výrobce - zákazník.
26. Základní vazby marketingového plánu, marketingový informační systém, konkurenční výhoda, její budování a udržení, konkurenceschopnost.
27. Vymezení logistického řízení - definice, cíle logistického řízení, optimální vs. skutečná úroveň logistických služeb, tři způsoby zvyšování konkurenceschopnosti podniku pomocí logistiky. Základní principy logistického řízení. Vývoj logistického řízení. Logistické řízení v průmyslu - vymezení, důvody jeho rozvoje, logistika v české průmyslové výrobě.
28. Logistické řízení nákupu - vymezení, nákupní situace, fáze nákupního procesu, určení potřebného množství, specifikace materiálu nebo služby, hledání potenciálních dodavatelů, vyhodnocení získaných informací a výběr dodavatele, vyjednávání a uzavření kupní smlouvy, zadávání objednávek, příjem a kontrola dodávek, pravidelné hodnocení dodavatelů.
29. Řízení zásob - důvody udržování, náklady spojené se zásobami, klasifikace zásob. Matematické metody pro řízení zásob - metoda stálé velikosti objednávky a metoda stálého cyklu objednávání. Stanovení norem řízení zásob - model EOQ, stanovení pojistné zásoby.
30. Logistické řízení výroby - vymezení, logistická řešení ve výrobě. Typy výroby a jejich vliv na logistiku. Systémy MRP a jejich vývoj. Koncepce JIT, nástroje JIT ve výrobě, systém kanban, nástroje JIT v nákupu. Teorii omezení, proces neustálého zlepšování, systém DBR.