Popis:
1. Potenciál podniku. Vymezení a objasnění pojmu. Důvody ke studiu potenciálu podniku, využití v podnikové praxi. Pravidla pro poznávání potenciálu. Popis potenciálů podniku - funkční a procesní hledisko. Podnikatelský potenciál. Přístupy k měření potenciálu - kvalitativní popis, stanovení
měřítka. Inovační potenciál. Model inovačního potenciálu podniku (např. dle M. Kováče). Zhodnocení metody GM-Trend.
Potenciál podniku
• potenciál = souhrn schopností, celková schopnost něco udělat, určitý komplex konkurence schopnosti podniku, pravděpodobnost možné změny.
• Potenciálem je, když se firma dokáže znovu dostat do podvědomí svých zákazníků, oslovit je a znova prodávat. Je to možnost, kterou může daná firma využít.
• Potenciál je vlastněn určitým nositelem a ten může nabývat různé formy - přírody živé, přírody neživé, umělé a formy lidského společenství (možné i kombinace)
Pravidla pro rozpoznání potenciálu
1. Proč? - abychom mohli zkoumat potenciál firmy, musíme určit, v jakém intervalu se nachází žádoucí a očekávaná rovnováha zkoumaného systému (interval normality)
2. Proto! - potenciál jako charakteristika jevu » potenciál jako faktor změny » potenciál jako příčina změny » potenciál jako důsledek = změna
3. Čím je větší očekávání vzájemného využití dvou potenciálů, tím je větší jejich vzájemná přitažlivost a naopak, přičemž očekávání lze chápat jako vnímání potenciálu v podobě silné nebo slabé stránky, příležitosti či ohrožení.
4. Čím je větší účelnost a užitečnost reálného spojení (využití) dvou potenciálů, tím je větší pevnost jejich spojení a naopak.
5. Každé reálné spojení dvou podnikatelských potenciálů doprovází jejich závislost.
6. Malá účelnost a užitečnost reálného spojení dvou podnikatelských potenciálů nese vysokou odstředivost k tomuto spojení a naopak.
7. Každý podnikatelský potenciál je obvykle spojen s více podnikatelskými potenciály, a tudíž se nachází v síti.
8. Změna je důsledkem vývoje gravitačního pole.
9. Prostředí permanentně nahrazuje staré příležitosti novými ohroženími, proto nahrazuje své staré slabiny novými silnými stránkami.
10. Příležitost je za určitých okolností ohrožením a naopak.
11. Každý jev v podnikání (resp. společnosti) lze popsat kombinací vnitřních a vnějších sil, charakteristikami času a míry nezvratnosti.
12. Zákon nejsilnějšího a nejslabšího (nejsilnější ovládá slabší, ale nakonec nejsilnějšího ovládne slabší).
Klíčová slova:
potenciál podniku
podnikatelské prostředí
intrapodnikání
produktivita
kalkulace
diagnostické hodnoty
Obsah:
- 1. Potenciál podniku.
2. Podnikatelské prostředí.
3. Progresivní podnikatelská infrastruktura.
4. Regionální a územní aspekty podnikání.
5. Velký podnik a velké podnikání.
6. Síťové podnikání a podniky.
7. Podnik a intrapodnikání.
8. Méně obvyklé typy podniků a podnikání.
9. Konkurenceschopnost podniku.
10. Měření a hodnocení výkonnosti podniku.
11. Produktivita.
12. Pyramidová analýza vrcholových ukazatelů výkonnosti podniku.
13. Balanced Scorecard (BSC). Definice a význam BSC.
14. Kalkulace jako nástroj vnitropodnikového řízení.
15. Riziko v podniku a v podnikání.
16. Teoretické základy diagnostikování podniku.
17. Diagnostika hodnoty podniku a bonita podniku.
18. Diagnostika podnikových problémů a jejich modelování.
19. Diagnostika silných a slabých stránek podniku.
20. Krizové situace v podniku a jejich řešení.
21. Základy projektování rozvoje podniku a podnikání.