Popis:
Okruhy z pedagogiky
1. Pedagogika jako věda o výchově.
Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným disciplínám. Charakteristika základních pojmů: vzdělání, vzdělávání, výchova (v širším i v užším slova smyslu), sebevýchova.
Pedagogika jako věda o výchově
- Původ slova je z řečtiny a doslova znamená vést dítě. Pedagogika je věda o výchově člověka. Zkoumá výchovný proces v jeho plné šíři a složitosti. Pedagogika je věda - má předmět zkoumání, terminologii i metodologii.
Předmět pedagogiky
- Předmětem pedagogiky je výchova, a to ve všech formách a obsazích i vztazích. Pedagogika se zabývá vším tím, co vytváří nějaké edukační prostředí a procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů. (Průcha)
Struktura pedagogiky a vztah k jiným disciplínám
- Strukturu pedagogiky tvoří dvě složky - teorie a výzkum. Ty by měly být v nejlepším případě propojeny (ale někdy jedno nereaguje na druhé).
- Struktura pedagogických věd se poté dělí na:
• základní - pedagogická propedeutika, metodologie pedagogiky, obecná didaktika, teorie výchovy, dějiny pedagogiky, srovnávací pedagogika
• hraniční - pedagogická psychologie, sociologie výchovy, filozofie výchovy, kybernetická pedagogika
• aplikované - předškolní pedagogika, speciální pedagogika, andragogika - výchova dospělých, manažerská pedagogika.
Klíčová slova:
pedagogika
psychologie
propedeutika
výchovní proces
společnost
mravní výchova
Obsah:
- Okruhy z pedagogiky
1. Pedagogika jako věda o výchově. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným disciplínám. Charakteristika základních pojmů: vzdělání, vzdělávání, výchova (v širším i v užším slova smyslu), sebevýchova.
2. Charakteristika výchovného procesu. Průběh a fáze výchovného procesu z hlediska metodického, ontogenetického. Výchova jako institucionální proces. Obecné znaky výchovy. Funkcionální a intencionální působení.
3. Výchovné cíle. Funkce a struktura výchovných cílů.
4. Biologické a psychické podmínky výchovy. Sociální podmínky výchovy (mikroprostředí, lokální prostředí, makroprostředí).
5. Prostředky výchovy v užším a širším pojetí. Výchovné složky a jejich vztahy.
6. Formy výchovy (školní, mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova) - stručná charakteristika. Metody výchovy (obecné vymezení). Příklady možných třídění metod (např. diagnostické, výchovně-vzdělávací, výzkumné).
7. Pedagogická profese. Význam a sociální pozice sociální profese. Charakteristika pracovních činností pedagoga. Zvláštnosti pedagogické profese.
8. Kompetence a klíčové dovednosti učitelů, jejich motivace, učitel jako model chování. Pregraduální příprava učitelů, jejích další vzdělávání.
9. Žák a jeho současná pozice v podmínkách výchovy a vzdělávání ve škole. Nadaný, handicapovaný, neprospívající žák. Sebevýchova, převýchova.
10. Vyučovací proces a jeho podstata. Etapy vyučovacího procesu. Charakteristika vyučovacího procesu.
11. Mravní výchova, pojmy mravnost, morálka. Cíl, obsah, metody a prostředky mravní výchovy. Výchovné vyučování. Žebříček hodnot a jeho proměny.
12. Škola a její místo ve výchově a vzdělávání. Česká vzdělávací a školská soustava. Aktuální otázky transformace české vzdělávací soustavy.
13. Škola a rodina: vzájemný vztah, formy spolupráce a její problémy.
14. Tradiční a alternativní vzdělávací koncepce. Alternativní školy. Podstata, přehled, analýza současných vzdělávacích koncepcí.
...
...
...
20. Klasifikace výukových metod. Jejich charakteristika, uplatnění a využití.
21. Přehled základních organizačních forem výuky (hromadné, skupinové, týmové, individuální a individualizované).
22. Typy výuky (informativní, heuristická, produkční, regulativní), stručná charakteristika a příklady možného uplatnění v praxi.
23. Příprava učitele na výchovně vzdělávací působení. Typy přípravy. Základní pedagogická dokumentace. Práce se základními pedagogickými dokumenty.
24. Práce s problémovými žáky, příčiny neprospěchu a nekázně. Realizace zpětné vazby. Evaluace. Hospitace jako prostředek sebezdokonalování.
25. Problematika školního hodnocení, formy a druhy hodnocení, jeho funkce v rámci výchovně vzdělávacího procesu, klasifikace, zkoušení a známkování.
Okruhy z psychologie
1. Předmět psychologie. Psychologie jako věda, její postavení v systému věd, disciplíny a metody. Pojem psychika.
2. Přehled soudobých psychologických směrů. Behaviorální, psychoanalytický, humanistický, kognitivní a celostní přístup v psychologii.
3. Biologická determinace lidské psychiky. Geneticky podmíněné dispozice. Nervová a endokrinní soustava, jejich struktura a funkce.
4. Sociální determinace lidské psychiky. Mechanismy a činitelé socializace, sociální učení.
5. Poznávací procesy. Obecná charakteristika vnímání, představ a fantazie. Jejich funkce, druhy a vlastnosti.
6. Poznávací procesy. Myšlení a řeč. Obecná charakteristika. Druhy a formy myšlení. Myšlenkové operace. Řeč jako nástroj myšlení.
7. Poznávací procesy. Obecná charakteristika paměti a pozornosti, jejich funkce, vlastnosti a druhy.
8. Emocionální procesy. Obecná charakteristika. Třídění emocí. Emoce a výkon. Emoční inteligence.
9. Volní procesy. Rozbor volního jednání. Volní vlastnosti osobnosti.
..
...
....
17. Charakteristika mladšího školního věku v oblasti tělesného, rozumového, citového a sociálního vývoje. Školní zralost.
18. Osobnost dítěte v období prepuberty a puberty. Charakteristika jeho fyzického, rozumového, emocionálního a sociálního vývoje.
19. Adolescence z hlediska psychického vývoje. Identita v adolescenci. Osobnost, sociální postavení, role a vztahy, erotika a sexualita. Společenské podmínky pro život současných adolescentů.
20. Charakteristika dospělosti a stáří z pohledu tělesného, psychického, sociálního a emocionálního vývoje. Vývojové úkoly, klíčové role a společenské postavení v jednotlivých etapách dospělosti.
21. Proces socializace a jeho činitelé, sociální učení.
22. Rodina a její funkce. Vývoj české rodiny z pohledu rodičovských rolí, rodinných vztahů a hodnot na pozadí společenských změn.
23. Sociální skupiny, jejich charakteristika a klasifikace. Sociální status, pozice a role. Charakteristika sociálních rolí a jejich proměn v čase.
24. Sociální komunikace, její složky a funkce. Verbální a neverbální komunikace.
25. Psychologická charakteristika postojů a jejich struktury. Kvantitativní a kvalitativní stránka postojů. Příčiny vzniku předsudků a možnosti jejich regulace.