Popis:
1. Vývoj kognitivních procesů v ontogenezi - teorie J. Piageta:
Pokud chceme dobře pochopit Piagetův pohled na dítě, představme si, že dítě je jakýsi malý badatel. Dítě provádí určité pokusy s věcmi a lidmi kolem sebe i samo se sebou - zkouší, co se stane, když… Při každé nové příležitosti, kdy dítě potká nový předmět svého zájmu a zkouší dosavadní fungující teorii. Když nefunguje, dítě vypracuje teorii novou. V Piagetově teorie se tyto teorie nazývají schématy. Každou novou událost dítě začlení do hotového schématu. Tento proces Piaget nazývá asimilace. Když situace nezapadá do dosavadního schématu, nastává jeho modifikace - toto Piaget nazývá akomodace.
Psychologové i učitelé si kladli otázku, které faktory nejvíce ovlivňují přechod z jednoho stádia do druhého. Piaget tvrdí, že se jedná o čtyři faktory a to:
1. zrání
2. učení
3. sociální zkušenosti
4. ekvilibrace
Ani jeden z těchto 4 faktorů nepůsobí osamoceně; pro zdárný vývoj dítěte je nutná jejich spolupráce.
Piaget předpokládal, že existují 4 hlavní stádia kognitivního vývoje:
1) senzomotorické stádium (od narození do 2 let)
2) Předoperační stádium (2 - 7 let)
3) stádium konkrétních operací (7 - 11 až 12 let)
4) stádium formálních operací (11 až 12 let a více)
Klíčová slova:
kognitivní proces
paměť
pozornost
prebuerta
sociometrie
adolescence
Obsah:
- 1. Vývoj kognitivních procesů (J Piaget)
2. Paměť
3. Pozornost
4. Myšlení, řeč, řešení problémů
5. Učební styly, transfer a interference, zapomínání
6. Učení způsobům řešení problémů, sociální učení
7. Základní psychologické teorie učení
8. Pojem, širší a užší pojetí učení, drhy učení
9. Schopnosti a dovednosti
10. Práce s žáky s různou úrovní schopností
11. Prepuberta, puberta
12. Adolescence
13. Struktura a dynamika skupiny
14. Sociometrie
15. Školní třída jako sociální skupina
16. Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů
17. Socializace a individualizace