Popis:
Definice mezinárodního marketingu, koncepce mezinárodního marketingu, vývozní koncepce, mezinárodní marketingové řízení (interkulturální marketing), specifika mezinárodního marketingu.
Definice - podnikatelská filosofie, jejímž cílem je uspokojování potřeb a zákazníků na mezinárodních trzích. Cílem mezinárodní marketingové strategie je vytvářet maximální hodnotu pro firemní partnery díky optimalizaci firemních zdrojů a vyhledávání podnikatelských příležitostí na mezinárodních trzích.
Vývozní marketing - podnik si vytipuje zahraniční trhy a provede výzkum; vybere země, kam bude vyvážet; zvolí obchodní metodu; rozhodne se pro obchodní politiku a definuje marketingový mix; vypracuje konkrétní nabídky pro zvolené trhy
Globální marketing - jednotný koncept pro všechny trhy vycházející z předpokladů: na světovém trhu dochází k homogenizaci potřeb a chování spotřebitelů; spotřebitelé upřednostňují průměrně kvalitní výrobky za přijatelné ceny; velkosériová výroba a uplatnění výrobků na světovém trhu umožňuje realizovat úspory z rozsahu
Interkulturální marketing - think global, act local; zaměřuje se na relativně nenápadné adaptace: výrobková politika, značková politika, cenová politika, distribuční politika, komunikační aktivita; adaptace se dělají pro sociálně-kulturní zóny (např. skandinávie, pobaltí, střední Evropa apod.)
Klíčová slova:
marketing
mezinárodní trhy
značková politika
instrumenty
celní řízení
leasing
factoring
forfaiting
incoterms
Obsah:
- Definice mezinárodního marketingu, koncepce mezinárodního marketingu, vývozní koncepce, mezinárodní marketingové řízení (interkulturální marketing), specifika mezinárodního marketingu.
Mezinárodní prostředí a jeho vliv na mezinárodní podnikání (PEST analýza)
Výzkum mezinárodních trhů. Analýza makroprostředí a mikroprostředí, marketingový informační systém, průběh a řízení mezinárodního marketingového výzkumu, informační zdroje pro české vývozce.
Strategické plánování a růstové strategie v mezinárodním marketingu.
Segmentace mezinárodních trhů. Segmentační strategie, kritéria segmentace trhu spotřebních výrobků, segmentační strategie na průmyslovém trhu. Positioning na mezinárodním trhu.
Strategie mezinárodního rozvoje firmy. Forma vstupu na zahraniční trhy. Vývozní a dovozní aktivity (obchodní metody), faktory, ovlivňující volbu obchodní metody, obchodní mezičlánky, formy vstupů nenáročné na kapitálové investice (licence, franchising...), kapitálové vstupy na zahraniční trhy, faktory, které ovlivňují rozhodování o přímých zahraničních investicích, formy investic.
Výrobková politika v mezinárodním marketingu. Adaptace výrobků na technické požadavky, marketingové adaptace, mezinárodní výrobkový mix.
Mezinárodní značková politika
Cenová politika v mezinárodním marketingu. Faktory, které ovlivňují mezinárodní cenovou politiku, cenové strategie.
Mezinárodní distribuční politika. Faktory, které ovlivňují mezinárodní distribuční politiku, mezinárodní distribuční cesty, trendy ve vyspělých zemích.
Mezinárodní komunikační politika. Komunikační proces, plánování a organizace mezinárodní komunikace, nástroje komunikačního mixu a jejich uplatnění v mezinárodním marketingu.
Mezinárodní kupní smlouva, její uzavíraní, obsah a používané dokumenty.
Dodací podmínky v mezinárodních kupních smlouvách, Incoterms 2000, kritéria pro volbu podmínek.
Cena v dovozních a vývozních operacích.
Platební podmínky v mezinárodních kupních smlouvách, jejich funkce, druhy a kritéria pro volbu.
Směnka a šek a jejich použití v mezinárodním obchodě.
Platební podmínky. Faktory ovlivňující volbu platebních podmínek, druhy platebních podmínek.
Zajišťovací bankovní instrumenty.
Cla, celní řízení, celní režimy a používané dokumenty.
Logistické zajišťování dovozních a vývozních operací (vztahy k dopravcům, speditérům, skladování zboží ap.).
Smluvní zajišťování přepravy v mezinárodním styku podle jednotlivých dopravních oborů, používané dokumenty.
Ekonomický význam pojištění v mezinárodním obchodě, pojištění přepravních rizik, úvěrových rizik, odpovědnosti za škodu a další používané druhy pojištění.
Úvěry v mezinárodním obchodě, jejich hlavní druhy a rizika s nimi spojená.
Factoring. forfaiting, leasing.
Zvláštní obchodní operace (kompenzace, vazbové obchody, reexporty, switche).
Incoterms 2000