Vypracované státnicové otázky na Pedagogiku
Popis:
A) Kurikulární reforma
Nová kurikulární politika a její směry vycházejí ze Zprávy Mezinárodní komise UNESCO
„Vzdělávání pro 21.století“ s názvem „Učení je skryté bohatství“.
Tato zpráva uvádí čtyři pilíře vzdělávání:
- učit se poznávat;
- učit se jednat;
- učit se žít mezi lidmi;
- učit se být.
Důvody kurikulární reformy
Důvody společensko-ekonomické:
- změna pracovního trhu (Pracovní trh požaduje zejména samostatnost, velkou přizpůsobivost, flexibilitu a schopnost se neustále učit.);
- potřeba pracovní síly, která je adaptabilní a flexibilní (Častá změna zaměstnání, i mimo svůj obor.);
- nutnost pracovat s novými informacemi a vyrovnávat se s jejich množstvím;
- na mnoho životních situací škola nepřipraví.
Důvody vnitřní:
- vzdělání žáky nemotivuje, žáci se do školy netěší (Současným požadavkem společnosti je celoživotní vzdělávání. Zarážející skutečností je, že škola ve svých žácích nevzbuzuje potřebu se dále vzdělávat.);
- společenské a finanční ocenění učitelů;
- srovnání se zahraničím nevyznívá pro naše školy nejlépe (V posledním mezinárodním srovnávacím šetření výsledků vzdělávání u patnáctiletých žáků „PISA“ dopadla Česká republika velmi dobře v matematické a přírodovědecké gramotnosti a v řešení problémů. Naopak neúspěch byl zaznamenán ve čtenářské gramotnosti. Naši žáci jsou poměrně úspěšní v nižších věkových kategoriích. Ve vyšších věkových kategoriích je po studentech požadována práce s informacemi, jejich vyhledávání, syntetizace poznatků z různých oborů, a v tom naši studenti zaostávají za zahraničními vrstevníky.).
Klíčová slova:
pedagogika
portfolio
výchovné působení
vzdělávací program
sociální skupina
učitel
žák
komunikace
Obsah:
- Otázka 1
- Rozprava k předloženému portfoliu.
- Důvody a principy kurikulární reformy. Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu (RVP). Význam ŠVP pro denní práci učitele. Základní právní normy pro činnost školy a učitele (z. č. 561/2004 Sb., z. č. 563/2004 Sb., vyhláška č.263 /2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád). Vnitřní organizace školy, nadřízenost a podřízenost, specifické funkce pracovníků školy (výchovný poradce apod.). Školská rada, pedagogická rada, metodické orgány, žákovská samospráva.
- Školní třída a rodina jako sociální skupina. Formování vztahu mezi učitelem a žákem. Specifika komunikace mezi učitelem a žákem.
Otázka 2
- Rozprava k předloženému portfoliu.
- Kurikulum - definice a druhy. Varianty kurikulárních dokumentů současné české základní a střední školy. Struktura ŠVP. Struktura osnov ŠVP (Manuál ŠVP). Sestavení časového plánu výuky. Klíčové kompetence a jejich akceptace při projektování výuky.
- Problematika školní úspěšnosti žáka. Utváření sebepojetí a sebevědomí žáka a jejich vliv na školní výkonnost a prožívání žáka.
Otázka 3
• Rozprava k předloženému portfoliu.
A) Funkcionálnost a intencionálnost výchovného působení. Klíčové kompetence v kurikulárních dokumentech ZŠ a SŠ. Práce učitele s výukovými cíly, učebními úlohami a jejich taxonomiemi v přípravné, realizační a verifikační fázi výuky.
B) Psychologické otázky hodnocení žákova chování a výkonu, jeho vliv na sebehodnocení a utváření jeho osobnosti. Psychologická problematika školní klasifikace. Sebehodnocení žáka, formování aspirační úrovně.
Otázka 4
- Rozprava k předloženému portfoliu.
- Reformní snahy české pedagogiky 20. a 30. let. Charakteristika waldorfské školy, montessoriovské školy, daltonské školy. Společné rysy současných alternativních škol. Využívání prvků alternativních škol v současných školách.
- Úloha emocí a motivace v procesech učení, jejich vliv na učební výkon. Úzkost, strach, tréma ve škole. Příčiny stresu ve škole u učitele a žáků.
Otázka 5
- Rozprava k předloženému portfoliu.
- Profesní kompetence učitele. Problémy začínajících učitelů. Pojetí učitelovy práce, styly vedení žáků. Autodiagnostika a sebereflexe učitele. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
- Profesiogram učitelského povolání a metody jeho tvorby. Nároky na psychické funkce a vlastnosti. Nevhodné vlastnosti učitele, psychopatologické kategorie rizikové pro realizaci profese učitele.
...
...
...
Otázka 15
- Rozprava k předloženému portfoliu.
A) Výukové metody, jejich kategorizace, volba, užití. Kooperativní výuka. Metody výchovy - požadavky, odměny a tresty, přesvědčování, příklad ve výuce, hraní rolí aj.
B) Náročná vývojová období v životě žáka z hlediska výchovných požadavků, psychologická analýza výchovných obtíží. Problémy ve škole u dětí s diagnózou ADHD a neurotickým vývojem.
Otázka 16
- Rozprava k předloženému portfoliu.
A) Učitelé jako profesní skupina, etika v práci učitele, zdravotní rizika práce učitele, feminizace, prestiž učitelského povolání.
B) Problematika zneužívání legálních a nelegálních návykových látek, preventivní programy, psychické a somatické projevy a dopady na zdraví člověka.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.