Popis:
1. Základy diagnostikování podniku - vymezení pojmů diagnóza a diagnostika, vztah podnikové diagnostiky k analýze a auditu, přístupy využitelné v podnikové diagnostice, pojetí podniku v diagnostice, typologie podniků (deskriptivní, analytická), strukturování podniku pro potřeby diagnostiky, historie podnikové diagnostiky.
Vymezení pojmů diagnóza a diagnostika
diagnóza:
- „gnósis“ = poznání, „dia-“ = skrz, napříč
- diagnóza = rozpoznání, stanovení, určení, vymezení
diagnostika:
- nauka o rozpoznávaní a jeho metodách
- proces určování stavu nebo schopnosti systému nebo jeho částí vykonávat své funkce
podniková diagnostika:
- nauka zabývající se rozpoznáváním a vyhodnocováním jevů charakterizujících úroveň podnikového zdraví; rozvíjí pojmenování, charakteristiku a třídění podnikových nemocí
Vztah podnikové diagnostiky k analýze a auditu
- Je potřeba zdůraznit, že diagnostika není pouhé provádění analýz. K názornému vysvětlení rozdílu mezi těmito dvěma pojmy lze použít analogii s lékařskou diagnostikou. Podobně jako si lékař před stanovením diagnózy a následné terapie nechá provést různé rozbory (analýzy), tak i podnikový diagnostik musí provést nejrůznější rozbory před stanovením diagnózy podniku.
- K odlišení od pojmu audit použijeme příkladu definice finančního auditu tak, jak ji uvádí ve své publikaci David N. Ricchiute: „Při auditu finančních výkazů organizací dochází k systematickému shromažďování a hodnocení důkazů jako podkladu pro formulaci názorů, zda údaje obsažené v účetních výkazech společnosti odpovídají ze všech významných hledisek všeobecně přijatým účetním zásadám….“
Klíčová slova:
diagnostikování podniku
bonita podniku
podnikatelské prostředí
pojetí podniku
synergické efekty
byznys plán
Obsah:
- 1. Základy diagnostikování podniku
2. Systémové pojetí podniku
3. Diagnostika hodnoty podniku
4. Diagnostika podnikových problémů
5. Diagnostika silných a slabých stránek podniku
6. Diagnostika podnikatelského prostředí (PP)
7. Bonita podniku
8. Diagnostické modely a projektování změn v podniku
9. Konkurenceschopnost podniku
10. Měření a hodnocení výkonnosti podniku
11. Balanced Scorecard (BSC)
12. Podnikatelský potenciál
13. Podnikatelské prostředí
14. Objasnění vybraných forem podnikatelské infrastruktury vně podniku
15. Regionální a územní aspekty podnikání
16. Síťové a nestandardní formy podnikání
17. Soudobé a nadějné koncepty v rozvoji podnikání
18. Předpoklady pro práci poradce, způsobilost poradce, 4 druhy povahy člověka, výběr oblasti pro poradenství, byznys plán, cíle poradenské firmy. Marketing poradenské firmy
19. Prodej služeb poradenské firmy a ekonomika poradenské firmy
20. Soudobá (systémová) pojetí podniků: organické pojetí podniku, degenerované (neorganické) formy podniku (funkční komplex, konglomerát). Transnacionální podnikání.
21. Soudobé koncepce ekonomiky podniků: pozice managementu a vlastníka s ohledem na formu a velikost podniku. Porovnání hlavních rozdílů managementu podniku a podnikání ve 20. a 21. století. Efektivnost podniku z pohledu podnikatele. Vlastnické portfolio.
22. Synergické efekty soudobých koncepcí podnikání: synergické podnikání, inteligentní firma a konkurenceschopnost, porovnání inteligentní firmy s nižšími vývojovými stupni podnikání. Erupční klastry (centra pokročilého technologického inovačního podnikání).