Popis:
1. Procesní řízení - vymezení pojmu procesní řízení podniku, hlavní zásady procesního řízení, pojetí a klasifikace procesů v podniku, procesní ukazatele, procesní organizační struktury a jejich srovnání s funkčními principy organizování, náležitosti popisu procesů, vymezení zodpovědnosti za proces (včetně matice zodpovědnosti). Modelování procesů: procesní mapa, vývojový diagram.
Vymezení pojmu procesní řízení podniku
˗ Procesní řízení - (Business Process Management) znamená ujišťovat se, že procesy pracují na nejvyšší úrovni jejich potenciálu, vyhledávat příležitosti jejich zlepšení a přinesení těchto příležitosti do reality
˗ Procesní řízení je metoda, systém a standart, který umocňuje realizaci jakékoli existující teorie managementu a který podporuje pohotovější vytváření a osvojení nových teorií do podnikové reality
˗ Procesní řízení je identifikace, pochopení a management podnikatelských procesů, které interagují s lidmi a systémy jak mezi organizacemi, tak uvnitř nich
˗ Procesní řízení - (management) představuje systémy, postupy a nástroje trvalého zajištění maximální výkonnosti a neustálého zlepšování podnikových i mezipodnikových procesů, které vycházejí z jasně definované strategie organizace a jejichž cílem je naplnit stanovené strategické cíle.
Účelem procesního přístupu k řízení podniku je odkrýt procesy, které jsou překryty funkční organizací, tyto procesy oprostit od všech činností, jež nepřidávají hodnotu, učinit je středem pozornosti a vytvářet infrastrukturu a podnikovou kulturu, které umožní hladké vykonávání a neustále zlepšování stávajících procesů a podle potřeby tvorbu a neustálé zlepšování nových procesů.
Klíčová slova:
procesní řízení
krizový management
omezení
podniková strategie
simulace
teoretické principy
quality management
Obsah:
- 1. Procesní řízení
2. Management inovací
3. Znalostní management
4. Řízení rizik v podniku
5. Krizový management
6. Systémy managementu kvality, environmentu a bezpečnosti podle mezinárodních standardů
8. Metodika a nástroje pro analýzu a zlepšování kvality. Poznatky o variabilitě kvality, postup od identifikace problémů k příčinám, 7 tradičních nástrojů analýzy a zlepšování procesů, analýza variability pomocí histogramu a regulačních diagramů, podstata a interpretace indexů způsobilosti procesu. Podstata a srovnání přístupů Kaizen a Six Sigma.
9. Principy a nástroje TQM (Total Quality Management)
10. Aplikace principů „štíhlosti“ v řízení podniku. Srovnání principů tahu a tlaku. Vymezení pojmů štíhlá výroba, štíhlý dodavatelský řetězec, štíhlý podnik. Kategorie ztrát, nástroje k dosažení synchronizace a štíhlosti (zejména 5S, SMED, kanban, just in time). Výhody a nevýhody koncepce „štíhlosti“. Štíhlost versus potřeba inovací. Postup při zavádění štíhlé výroby.
11. Teorie omezení a její využití v řízení podniku
12. Cyklus strategického managementu - vize, cíle, poslání, externí a interní analýza, určení podnikatelské strategie, určení podnikové strategie, hodnocení a výběr strategie, realizace strategie, kontrola plnění strategických záměrů.
13. Strategie na úrovni podnikatelských jednotek
14. Podnikové strategie
15. Řízení a hodnocení podnikového portfolia
16. Strategie podniku v evropském kontextu
17. Teoretická východiska řízení a správy společností
18. Teoretické principy řízení a správy společností
19. Dva základní modely řízení a správy společností
20. Správní orgány ve společnostech
21. Simulace
22. Obecné a aktuální problémy globálních dodavatelských řetězců a směry řešení. Logistická rozhraní, řetězcové efekty, rizika v dodavatelském řetězci, opatření k redukci rizik a zajištění flexibility. Interní a externí logistická integrace - nástroje, projevy, problémy.
23. Predikce poptávky. Zásady predikce, složky poptávky (trendy, cykly, sezónnost, náhodná složka), klasifikace a srovnání metod predikce, postup odhalování sezónnosti a trendů, chyba predikce, cesty vedoucí ke zmenšení rizika špatné predikce poptávky.
24. Řízení hodnototvorného řetězce - vymezení pojmu hodnototvorný řetězec, teoretický základ dle M. E. Portera, pojetí přidávání a nepřidávání hodnoty, příklady aktivit přidávajících a nepřidávajících hodnotu. Analýza toku hodnoty - mapa toku hodnoty, způsoby získávání časových údajů (časové studie), ukazatel Value Added Ratio. Cesty vedoucí ke zvýšení podílu aktivit přidávajících hodnotu.
25. Klíčová měřítka logistické a procesní výkonnosti. Zásady pro tvorbu a využívání logistických a procesních ukazatelů, integrace v rámci BSC. Logistický controlling.
26. Lokalizace v logistice. Druhy rozhodování o lokalizaci. Tradiční typy variant umísťování výrobních závodů a skladů. Materiálový index při rozhodování o lokalizaci. Globalizační faktory ovlivňující rozhodování o lokalizaci. Položky místně podmíněných nákladů a další rozhodovací kritéria, vyvažování kritérií. Metody pro hledání vhodného rozmístění.