Vypracované státnicové otázky z Mikroekonomie
Popis:
MIKROEKONOMIE
EKONOMIE - zabývá se alokací vzácných zdrojů mezi alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské
potřeby.
MIKROEKONOMIE
- vysvětluje rozhodování tržních subjektů (jednotlivců a firem) v podmínkách omezenosti zdrojů vzhledem k potřebám
- toto rozhodování se uskutečňuje na základě racionálního chování (tedy subjekt se nerozhoduje na základě impulsu či náhlé pohnutky, ale na základě svých úvah a analýz)
1. Spotřebitelské optimum
Předpoklady racionálního chování spotřebitele
- spotřebitel porovnává užitek s újmou (výdaje, náklady)
- rozhodování obnáší 2 problémy: Jak důchod získat? a Jak důchod vynaložit (rozdělit na nákup různých statků)?
- maximalizuje užitek, ale je omezen svým důchodem
- spotřebitel volí mezi spotřebními koši (např. 1 Audina a 2 Škodovky) - zvolí takový koš, který mu přináší maximální užitek z hlediska jeho preferencí (tzv. axiómy)
• axióm úplnosti srovnání - spotřebitel je schopen seřadit koše dle preferencí
• axióm tranzitivity - máme koše A, B, C: je-li např. A preferován před B a B před C, pak je A preferován před C - spotřebitel je schopen koše seřadit podle preferencí
• axióm nepřesycenosti - spotřebitel preferuje větší množství statků před menším množstvím statků
- z axiómů srovnání a tranzitivity lze statky možno seřadit podle preferencí spotřebitele - toto uspořádání nazýváme preferenční stupnicí
Klíčová slova:
spotřebitelské optimum
poptávka
spotřebitel
technologie
oligopol
trh kapitálu
rovnováha
limity trhu
Obsah:
- 1. Spotřebitelské optimum
2. Poptávka
3. Spotřebitel za rizika
4. Technologie a náklady v krátkém období
5. Technologie a náklady v dlouhém období
6. Dokonale konkurenční firma a trh
7. Monopol, cenová diskriminace
8. Monopolistická konkurence
9. Oligopol
10. DK trh práce
11. NDK trh práce
12. Trh kapitálu
13. Všeobecná rovnováha
14. Limity trhu (tržní selhání)
Mikroekonomická politika státu
Alternativní cíle firmy
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.