Popis:
1 Funkce a systémy CFMU; strategická, předtaktická, taktická činnost CFMU
1.1 CFMU - Central flow management unit (součást EURUCONTROL)
- je důležitou dynamickou součástí evropského ATM systému, poskytující provozní a strategické služby 24 hod/den a zahrnuje velkou část Evropy a spolupracující státy (vzdušný prostor se nazývá CFMU Area)
- přispívá ke každodennímu taktickému zvládání vzdušného prostoru po celé Evropě ve spolupráci s oblastními středisky řízení
- řídící monitorují evropskou dopravní situaci, aby identifikovali sektorové zatížení, obměny kapacit, zpoždění, nevyužité sloty, shlukovaní dopravy a zabezpečují rovnoměrné přidělování dopravních proudů
- v důsledku monitorování a taktické analýzy přidělují manažeři nové sloty, nabízí přesměrování tras letů
- usilují o rovnováhu mezi požadavkem na dopravu a dosažitelnými kapacitami
- plní funkci uspořádání a řízení letového toku ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management), které je určeno letovým provozním službám (ATS) a leteckým provozovatelům (AO)
- při svém působení musí postupovat v souladu se základními principy, kterými jsou:
- pro ATS: - distribuce dat souvisejících s letovým plánem
- co nejefektivnější využívání dostupné kapacity,
- zrovnoměrnění toku a
- záruka ochrany proti přetížení jednotlivých sektorů
- pro AOs: - poskytování výhod při plánování letů
- minimalizace ztrát plynoucích ze zpoždění
Klíčová slova:
air traffic management
komunikace
letový plán
koncepce
optimalizace
datová komunikace
efektivita letu
Obsah:
- 1. Funkce a systémy CFMU; strategická, předtaktická, taktická činnost CFMU.
2. Rozdělení ATM - systémová struktura; funkce systémů; vysvětlit pojmy „kapacita“, „bezpečnost“, „propustnost“, „účinnost“ ve vztahu k ATM.
3. ATC - funkce, rozdělení, struktura. Popis činnosti ATC obecně, v rámci ČR.
4. Systémy a komunikační nástroje používané v rámci řízení letového provozu ČR. (EUROCAT 2000, ESUP, Garex, …)
5. ATFCM - funkce; kapacita vzdušného prostoru; řízení toku; zpracování letového plánu.
6. ASM - funkce, členění vzdušného prostoru, efektivní využití vzdušného prostoru; strategická, předtaktická a taktická činnost; FUA - AMC, AUP, UUP.
7. ATM koordinace - civilní, vojenská (provoz GAT, OAT).
8. Letový plán - funkce, účel; Druhy letových plánů; Vytvoření letového plánu (OFP), předkládání FPL, využití FPL z pohledu řídícího, pilota, leteckého dopravce.
9. Komunikace mezi CFMU a národními středisky řízení letového provozu.
10. SES - funkce, výhody, vývoj; FAB - funkce, výhody;
11. Projekty SESAR, NEXTGEN; porovnat, v čem jsou vzájemně odlišné; čím se odlišují od předchozích podobných projektů.
12. Koncepce FANS; CPDLC - funkce, využití, technický popis, struktura přenosu dat; LINK2000+, ATSU, FMS, ADS - souvislost s CPDLC. Porovnání CPDLC s hlasovou komunikací.
13. Komunikace země - země; přenos ATC zpráv; vysvětlit AFS, ATS, ATN, AFTN, CIDIN.
14. Komunikace mezi stanovišti ŘLP; zprávy OLDI - formáty zpráv, druhy zpráv, technická specifikace zpráv.
15. CDM - Optimalizace provozu letišť, zvyšování kapacity.
16. Datová komunikace letadlo-země v rámci ATM; Datalink (ACARS,CPDLC, ADS,…).
17. FDPS - funkce, zdroje informací, výstupy; vysvětlit pojmy „trajektorové vedení“, „MTCD“,
18. Optimalizace provozu letišť, vzdušného prostoru, tratí.
19. Efektivita letu - přesměrování letu vs. náklady na spotřebu paliva
20. PBStránka | 2N - RNAV, RNP; vysvětlit pojmy „navigační výkonnost“, „RNP Approach“.
21. Systémy a koncepce zvyšující propustnost a kapacitu vzdušného prostoru a letišť (4D navigace, apod.)
22. GNSS v rámci ATM; vysvětlit souvislosti a dopad systémů jako SBAS, GBAS, GPS/GALILEO,
23. Koncepce Free Flight; ASAS.
24. SVS - funkce, využití, přednosti.
25. ATM a ochrana životního prostředí