Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Vypracované státnicové otázky z okruhu Fiskální ekonomie

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
26 x
Velikost
78,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
12077
Poslední úprava
14.05.2018
Zobrazeno
1 811 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Fiskální politika v IS-LM modelu
Najobsahlejšia část otázky - důležité sú předpoklady, potom je opakovanie MAE, na str 4 je základ
- Krátkodobá analýza vysvětluje kolísaní produktu kolem jeho potenciální úrovně.
Předpoklady modelu
A. Uzavřená ekonomika - 3sektorový model - domácnosti (spotřebovávají), podniky (investují), vláda (vynakládá peníze na zboží, služby, transfery…)
B. Krátké období - konstantní cenová hladina. Rovnost mezi nominálním a reálním měnovým kurzem IS negativní sklon, LM pozitivní sklon.
C. Keynesiánské rovnice chování - keynesiánský model určení důchodu
• Efektivní poptávka - AD - určuje úroveň produktu
• Předpoklad AS je zcela elastická vzhledem k ceně - křivka AS je vodorovná. Ceny jsou konstantní
• Spotřební funkce - Běžní spotřeba je funkcí běžného disponibilního důchodu dnes.
• Investiční funkce - investiční výdaje dnes jsou funkcí úrokové míry dnes a objemy prodejů dnes
D. Žádná očekávání
E. Endogenní (proměnné plynou z řešení modelu) a exogenní (dáno vně modelu - autonomní rozhodnutí subjektů) proměnné
G - vládní výdaje na zboží a služby - exogenní veličina, ale je část výdajů, které se odvíjejí od hospodářského cyklu (není teda zcela exogenní, když ekonomika roste a výdej se zvětšuje. - podpory v nezaměstnanosti)
F. Mechanický přístup
G. Výrazná role fiskální politiky - deterministický přístup.
• Zvětší se vládní výdaje, případně se sníží daňová sazba, tým se multiplikuje produkt

Klíčová slova:

fiskální politika

ekvivelance

kalkulace příjmů

výdejové aktivity

daňové teorie

mikroekonomická teorie



Obsah:
  • 1. Fiskální politika v IS-LM modelu. Případové studie. Omezení vypovídací schopnosti modelu. Mundell-Flemingův model otevřené ekonomiky a fiskální politika.
    2. Fiskální politika v AS-AD modelu. Trh práce, určení mezd a cen. Křivky agregátní nabídky a poptávky a dynamika přizpůsobovacího procesu při změně rozpočtového deficitu.
    3. Vliv očekávání na fiskální politiku. Keynesiánské a ne-keynesiánské efekty. Vliv očekávání na IS a LM křivku. Expanzivní fiskální konsolidace.
    4. Udržitelnost veřejných financí a stárnutí obyvatelstva. Dluh, deficit, úspory a akumulace kapitálu. Fiskální politika a strana nabídky.
    5. Rozpočtové omezení vlády. Měření rozpočtových deficitů. Primární rozpočtová bilance a úrokové náklady.
    6. Základní logika Rikardiánské ekvivalence a její předpoklady. Rozpočtová omezení vlády a soukromého sektoru-jejich konsolidace.
    7. Strukturální a cyklický deficit. Hospodářský cyklus, mezera výstupu a rozpočtové deficity. Odhad strukturální rozpočtové bilance.
    8. Aplikace teorie veřejné volby na problém rozpočtové politiky. Ekonomická analýza chování aktérů rozpočtové politiky a jejich důsledky pro sestavování příjmové a výdajové stránky veřejných rozpočtů. Role vlády a byrokracie v rozpočtovém procesu.Rozpočtová politika jako veřejná politika a její monitorování prostřednictvím veřejných rozpočtů.
    9. Nabídkový („příkazový“) a racionálně korporativistický („poptávkový“) přístup ke tvorbě rozpočtu a jeho důsledky pro financování z veřejných zdrojů. Indexová metoda sestavování rozpočtu. Sestavování rozpočtu v metodě přírůstkového rozpočtování. Kalkulace příjmů a výdajů v metodě přírůstkového rozpočtování. Metoda rozpočtování s nulovou bází (ZBB). Uplatnění metody ZBB při reformě veřejného sektoru v ČR.Kalkulace příjmů a výdajů v metodě ZBB.
    10. Metoda cílového a funkčního rozpočtování jako optimalizační nástroje rozpočtové politiky. Kalkulace příjmů a výdajů v metodice cílového a funkčního rozpočtování. Hodnocení výdajových aktivit při kontrole ex ante a ex post za podmínek použití metody cílového rozpočtování a metody funkčního rozpočtování.
    11. Programové rozpočtování a programově výkonové rozpočtování. Použití metody programového rozpočtování při sestavování rozpočtů. Kalkulace příjmů a výdajů v metodice programového rozpočtování. Model programově výkonového rozpočtování se střednědobým výhledem. Programové financování a hodnocení veřejných výdajů.
    12. Hodnocení výdajových aktivit metodami nákladově užitkové analýzy. Náklady a užitky v nákladově užitkové analýze. Problém kvantifikace a kalkulace nákladů a užitků ve výdajových aktivitách. Nákladové středisko jako produkční systém a problém „přiřazení“ nákladů a užitků z hlediska kritéria účelnosti vynaložených veřejných výdajů.
    13. Audit veřejných výdajů. Finanční kontrola a její ukazatele. Výkonnostní audit.Audit ex ante, audit ex post v oblasti veřejných výdajů. Interní audit, externí audit v oblasti veřejných výdajů. Role NKÚ a správců rozpočtových kapitol v auditu veřejných výdajů.
    14. Dějiny daňových teorií (teorie zdanění v merkantilismu, klasické ekonomii, předkeynesiánském neoklasicismu, keynesiánská teorie zdanění, neokonzervativní teorie zdanění, současný stav daňové teorie).
    15. Mikroekonomická teorie daní (zdanění a efektivnost - nadměrné břemeno zdanění, nadměrné zatížení při různých daních, administrativní náklady přímé a nepřímé, Hicksiánské nadměrné břemeno, daňový přesun a dopad - na konkurenčních trzích, v monopolním prostředí, vliv zdanění na firmu, Harbergerův model všeobecné rovnováhy, daňové stimuly - vliv zdanění na pracovní úsilí, vliv zdanění na investice a úspory, vliv zdanění na rizikové podnikání).
    16. Zdanění a spravedlnost (horizontální a vertikální spravedlnost, kriteria spravedlnosti zdanění (princip prospěchový, princip platební schopnosti), daňové teorie oběti a jejich kvantitativní aspekty.
    17. Makroekonomické důsledky zdanění (keynesiánský model s daní paušální, model s daní důchodovou, různé daně a jejich stabilizační účinky, kritika ze strany neokonzervativců).
    18. Optimální zdanění (paretoefektivní stavy a optimální zdanění, optimální zdanění při dani paušální a distorzí)
    19. Daňová konkurence a harmonizace, daňová politika EU, harmonizace daní v EU
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše