Popis:
1. Požadavky na konstrukci letadel
Klíčové požadavky na konstrukci letadel podle období:
1. 1903-1919 - od prvního letu do konce 1. světové války
- dvouplošník, jednomotorový s pístovým motorem, pevnou dřevěnou vrtulí, nenosný potah
- rychlost nepřekračuje 200 km.h-1, pravidelná doprava neexistuje, letouny doznaly použití v 1. světové válce i když zatím jen s malým významem
- Letoun by měl umět létat a létat by měl bezpečně.
2. 1919-1939 - období mezi dvěma světovými válkami
- hornokřídlý jednoplošník, dvou - tří motorový s pístovými motory, stavitelnými kovovými vrtulemi, křídla vybavená nosným potahem
- použitelná rychlost překračuje 300 km.h-1, kapacita přepravovaných osob roste k 20 PAX, létání je významně závislé na počasí
- Letoun by měl létat výše, rychleji a na větší vzdálenosti.
3. 1939-1945 - letouny v 2. světové válce
- dolnokřídlý jednoplošník, dvou - čtyř motorový s pístovými motory, stavitelnými kovovými vrtulemi, celokovové konstrukce, významný technologický progres díky válečnému využití letounů
- provozní rychlost 600 - 650 km.h-1, významnější dolet a rostoucí hmotnosti užitečného zatížení, létá se výše nad zemí
- Výkony letounů významně rozhodují o vítězství ve válce.
4. 1945-1970 - boom civilního letectví po 2. světové válce
- dolnokřídlý jednoplošník, dvou - čtyř motorový s proudovými nebo turbovrtulovými pohonnými jednotkami, celokovové tenkostěnné konstrukce, radio-navigační výstroj, přetlaková kabina
- provozní rychlosti 600 - 900 km.h-1, kapacita více než 100 PAX, dopravní lety ve výškách „nad počasím“ a na větší vzdálenosti
- Létat pravidelně a nezávisle na počasí.
5. 1970-1985 - stabilní růst výkonů v letecké dopravě
- dolnokřídlý jednoplošník, nové generace proudových motorů, celokovové tenkostěnné konstrukce, výstroj pro přesné přístrojové přiblížení, přetlaková kabina
- cestovní rychlost 850 - 900 km.h-1 (2200 km.h-1), kapacita překračuje 500 PAX, první generace nadzvukového dopravního letounu
- Velký dolet, co největší kapacita a komfort. ...
...
...
Klíčová slova:
konstrukce letadel
ocasní plochy
letouny
dynamické jevy
letadlová konstrukce
poškození
Obsah:
- 01. Požadavky na konstrukci letadel
02. Zatížení působící na letadla
03. a 04. Křídla letounů a Typy konstrukcí křídel
05. a 06. Nosníkové konstrukce křídel a Tenkostěnné konstrukce křídel
07. a 08. Zvláštnosti křídel rychlých letounů a Typy konstrukcí trupu porovnání jejich vlastností.
09. Výškové kabiny dopravních letounů
10. Konstrukce ocasních ploch
11. a 12. Systémy řízení letounů a Odlehčení sil v řízení
13. Prostředky zvýšení vztlaku a odporu letounů
14. Přistávací zařízení letounů
15. Konstrukce podvozkových noh a kol
16. Letová způsobilost - požadavky a předpisy v oblasti letové způsobilosti letadel
17. a 18. Klasifikační třídy letadel a Technická dokumentace letadel
19. Násobek zatížení obecný výklad
20. Manévrovací obálka zatížení
21. Poryvová obálka zatížení
22 Přistávací zatížení letounů
23., 24., a 25. Aeroelasticita a její vliv na konstrukce letadel a Statické jevy aerodynamické a Dynamické jevy aeroelastické
26. a 27. Provozní spolehlivost letadel, definice a základní charakteristiky a Křivka spolehlivosti
26. Únavová pevnost letadlových konstrukcí
28. a 29. Únavová pevnost letadlových konstrukcí a Proměnlivé zatížení letadel a jejich charakteristiky
30. Únavové poškození, hypotéza kumulace únavového poškození a její použití