Popis:
1. Vývoj manažerského myšlení, přínosy jednotlivých proudů a moderní definice managementu.
Historický vývoj každé společnosti není spojován pouze s nástupnictvím více či méně úspěšných panovníků či se svedenými bitvami, ale též s rozvojem výrobních postupů, technologií, s prohlubováním dělby práce a v neposlední řadě i se schopností organizovat a vést lidi k dosažení zamýšlených cílů.
• Stavby typu egyptských pyramid nebo čínské zdi nutně vyžadovaly nasazení mnoha tisíc pracovníků, jejichž práce musela být dokonale koordinována
• S prvky, které v současnosti označujeme jako řídící aktivity, se setkáváme již ve starověku jako např. armády, církve, státy
• Kardinální moment - mobilizování lidí s ohledem na dosažení určitých záměrů prošel historickým vývojem. Ve starověku a středověku je spojován s užitím fyzického násilí (otroctví, nevolnictví), v dalším vývoji dochází k přechodu od pohánění, dozoru a trestu k ekonomickým pobídkám
• S rozvojem průmyslové výroby a se zvětšováním jejího rozsahu vznikají nové požadavky, jako je evidence, kalkulace nákladů, sledování výkonů, kontrola atd. Všechny tyto skutečnosti vyvolávají tlak na věnování samostatné pozornosti procesů řízení, a to jak vzhledem k podřízeným, tak pokud jde o vlastní chování, jednání a vystupování řídících pracovníků.
• Úsilí o zvyšování produktivity práce v rozvíjejících se průmyslových podnicích na počátku tohoto století je spojeno s celou řadou manažerských praktik, které byly zaměřeny na zvyšování pracovní disciplíny, pořádku v časových rozvrzích, tlaku na ekonomii výrobních procesů atd. Do tohoto časového období je situován počátek historie novodobého managementu.
• Management za svou stoletou historii prošel vývojem a je neustále prověřován reálným životem tržní ekonomiky.
• Management se vyvíjí pod tlakem teorie i praxe a jeho myšlenkové pohledy se často vracejí do minulosti. Vývoj postupuje po spirále, starší jakoby už dávno zapomenuté principy se znovu vracejí v nové kvalitě - a to je důvod, proč sledovat historii managementu.
Klíčová slova:
manažerské myšlení
vlastnosti
dovednosti
podnikové finance
likvidita
finanční skladba
cash flow
Obsah:
- 1. Vývoj manažerského myšlení, přínosy jednotlivých proudů a moderní definice managementu. 2
2. Pozice a profil manažera zařízení cestovního ruchu, hierarchizace řídících úrovní. Specifika manažerské práce, zásady manažerského chování. 10
3. Manažerské vlastnosti a dovednosti, role v aktivitách manažera. Manažerské funkce - plánování, organizování, vedení lidí a motivace, komunikace, koordinace a kontrola. 15
4. Rozhodování, nejistota a riziko v rozhodovacím procesu. 39
5. Podnikatelská činnost ve sféře cestovního ruchu a její financování. Finanční cíle v podnikání, finanční řízení a rozhodování. 43
6. Specifikace podnikových financí, likvidita, solventnost, zdroje a formy krátkodobého i dlouhodobého financování podniků cestovního ruchu. Faktor času a faktor rizika, způsoby měření, vyjádření a možnosti snižování rizik. 53
7. Podniková majetková a finanční skladba, cash flow a způsoby stanovení. 64
8. Daňový systém, klasifikace daní a daňových odvodů. 68