Vypracované státnicové otázky z okruhu Mikroekonomie
Popis:
1. Základní elementy trhu
1.1 Ekonomie a ekonomika
Ekonomie je vědou, která usiluje o poznání velmi široké a velmi důležité oblasti života člověka a lidské společnosti.
Definice: Ekonomie je vědou, která studuje způsob, jakým lidé používají vzácné, omezené zdroje k výrobě užitečných statků a služeb a jak si tyto statky a služby rozdělují a vzájemně směňují
Ekonomika je shrnutím hospodaření subjektu. Jde vlastně o uplatnění ekonomie v praxi
Definice: Ekonomika je souhrn ekonomických činností probíhajících na určitém území. Jde tedy o hospodaření určitého subjektu, jednotlivce, skupiny nebo například státu
1.2 Ekonomie jako věda společenská a formálně-abstraktní
Ekonomie jako věda společenská - její zkoumání musí vycházet z reality ekonomického života společnosti a její závěry musí být pro společnost prakticky využitelné.
Ekonomie formálně-abstraktní (formálně-logická) - využívá řady předpokladů a abstraktních modelů, čímž se může lišit od reálné skutečnosti
Mezi pohledy na ekonomii jakožto vědu tedy existují někdy značné rozdíly:
- Matematická větev (formálně-logický charakter) - Vyžadují možnost matematického důkazu, co nelze dokázat matematicky, nelze vůbec dokázat
- Společenská větev - odmítá matematiku v ekonomické teorii, ekonomie je věda o chování lidí ve výrobě - nelze nasměrovat do vzorců
Klíčová slova:
elementy trhu
tržní mechanismus
teorie firmy
spotřebitel
výrobní faktory
tržní selhání
Obsah:
- 1. Základní elementy trhu 2
1.1 Ekonomie a ekonomika 2
1.2 Ekonomie jako věda společenská a formálně-abstraktní 2
1.3 Mikroekonomie a makroekonomie 2
1.4 Pozitivní a normativní ekonomie 2
1.5 Předmět ekonomie a metody zkoumání 3
1.6 Ekonomická vzácnost a hranice produkčních možností 3
1.7 Základní ekonomické otázky 4
1.8 Ekonomické systémy 4
2. Fungování tržního mechanismu 5
2.1 Trh jako místo střetu nabídky a poptávky 5
2.2 Konkurence a její formy 5
2.3 Analýza poptávky 6
2.4 Elasticita poptávky (způsob měření, grafická analýza, význam) 7
2.5 Analýza nabídky 9
2.6 Elasticita nabídky (způsob měření, grafická analýza, význam) 10
2.7 Rovnováha na dílčím trhu a přizpůsobovací procesy 10
2.8 Pavučinový teorém 11
3. Teorie firmy 12
3.1 Produkční funkce v krátkém a dlouhém období 12
3.2 Optimální kombinace výrobních vstupů 13
3.3 Náklady - pojetí a druhy 14
3.4 Příjmy - pojetí a druhy 15
3.5 Zisk - pojetí a druhy 16
3.6 Chování firmy v dokonalé konkurenci 17
3.7 Chování firmy v nedokonalé konkurenci, cílové chování firmy, rovnováha 19
4. Teorie spotřebitele 23
4.1 Předpoklady ekonomické racionality a chování spotřebitele na trhu výrobků a služeb 23
4.2 Teorie užitku - pojetí a interpretace, kardinalistický a ordinalistický přístup 24
4.3 Celkový a mezní užitek 24
4.4 Rovnováha spotřebitele - kardinalistická teorie užitku 25
4.5 Rovnováha spotřebitele - ordinalistická teorie užitku 26
5. Trhy výrobních faktorů 27
5.1 Výrobní faktory a jejich formy, určení cen služeb výrobních faktorů 27
5.2 Poptávka firmy po výrobním faktoru v dokonalé konkurenci 28
5.3 Poptávka firmy po výrobním faktoru v nedokonalé konkurenci 28
5.4 Trh práce a jeho mikroekonomická analýza 29
5.5 Trh kapitálu a jeho mikroekonomická analýza 30
6. Tržní selhání 32
6.1 Tržní selhání 32
6.2 Rozdělování důchodů a bohatství 32
6.3 Způsoby měření a zdroje nerovnosti v důchodech a v bohatství 32
6.4 Veřejné statky, externality, tržní síla, asymetrické informace a mikroekonomická role státu 34
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.