Popis:
Důvody a principy kurikulární reformy
- Soustředí se především na změny v obsahu a cílech vzdělávání
- Důraz je kladen na to, aby se žáci naučili pracovat s informacemi a osvojili si klíčové kompetence (celoživotní dovednosti), které jim usnadní budoucí život
- Příprava současné kurikulární reformy probíhala v 2. ½ 90. let skrz národní diskuze „Vzdělání pro 10 milionů“ a vznik „Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR“ (tzv. Bílá kniha)
- 2005 schváleno RVP pro mateřské a základní školy
- Školy začínají v prvních ročnících učit podle ŠVP v roce 2007
Východiska reformy
- zvýšení vzdělávací autonomie škol - umožnit školám svobodnější rozhodování
- akcent na získávání klíčových kompetencí - tedy na určitý soubor vědomostí, dovedností a postojů podstatných pro osobní rozvoj jedince a jeho aktivní zapojení do společnosti a uplatnění v životě
- Cílem reformy je vychovat z dětí osoby, pro které bude přirozené chtít se učit - vzdělávat se, umět řešit nejrůznější problémy, s přehledem komunikovat a spolupracovat, jednat jako řádní a aktivní občané a mít návyky k jakékoliv práci.
Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu (RVP ZV, G, OV)
RVP stanoví
- konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání
- jeho organizační uspořádání,
- podmínky průběhu a ukončování vzdělávání
- zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů, jakož i podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- nezbytné materiální, personální a organizační podmínky a podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.
Klíčová slova:
kurikulární reforma
úspěšnost
kompetence
pedagogika
výzkum
psychologie
Obsah:
- Důvody a principy kurikulární reformy
Školní třída a rodina jako sociální skupina
Kurikulum - definice, modely, formy existence, druhy.
Problematika školní úspěšnosti žáka.
Funkcionálnost a intencionálnost výchovného působení.
Psychologické otázky hodnocení žákova chování a výkonu, jeho vliv na sebehodnocení
a utváření jeho osobnosti.
Reformní snahy české pedagogiky 20. a 30. let.
Úloha emocí a motivace v procesech učení, jejich vliv na učební výkon.
Profesní kompetence učitele.
Profesiogram učitelského povolání a metody jeho tvorby.
...
...
...
PEDAGOGICKÝ VÝZKUM
Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů. Možnosti a meze testových diagnostických metod, chyby při jejich aplikaci a interpretaci, předpoklady pro jejich užití v práci učitele.
Hodnocení ve škole a jeho metody.
Využití psychologické diagnostiky pro poznání osobnosti žáka a její uplatnění při edukační práci učitele.
Formy spolupráce školy a rodiny
Socializace lidského jedince
Motivace žáků v jednotlivých fázích vyučovacího procesu.
Vrstevnické skupiny, party.
Výukové metody, jejich kategorizace, volba, užití.
Náročná vývojová období v životě žáka z hlediska výchovných požadavků, psychologická analýza výchovných obtíží.
Učitelé jako profesní skupina
Problematika zneužívání legálních a nelegálních návykových látek, preventivní programy, psychické a somatické projevy a dopady na zdraví člověka.