Popis:
1. Podzemní stavby jako ekologický faktor - význam podzemního stavitelství, historický vývoj
Historický vývoj
- Starověk
o Vytváření prvních umělých podzemních prostor, těžba rud(ušlechtilé kovy- Španělsko)
o Podzemní hrobky (Egypt) vyraženy v Údolí králů u Luxoru
o Nejdelší starověká podzemní stavba byla 33km dlouhá štola
o Itálie : 18 silničních tunelů ( kolem 1.stol.př.n.l.) poblíž Neapole - raženy od obou portálů a třech resp. pěti šachet, které sloužily pak k větrání. Šířka průřezu 4,m pro obousměrnou dopravu povozů, výška až 8metrů.
o Vodohospodářské stavby k zásobování měst vodou, zavlažování a odvodňování (Řím, Asýrie, Řecko) 2.stol.n.l.
- Středověk
o Podzemní činnost omezena pouze na hornictví
o Další rozvoj začal až s nástupem novověku
- Vývoj výstavby dopravních tunelů do konce druhé světové války
o 16.stol. pro zvýšené nároky na dopravu rozvoj lodní dopravy - s tím spjaty propojování přirozených vodních cest (splavné řeky - umělé kanály) Francie,V.Británie
o První budování plavebních tunelů (koncem 17.stol.)
o 19.století - rozvoj vlakové dopravy (století páry) výstavba železničních tunelů,
o Ve 20.stol. automobilová doprava - silniční tunely
Plavební tunely
- 1. novověký dopravní tunel Maltas na kanálu du Midi - vodní cesta mezi Atlantikem a Středozemním mořem (ražení členěným výrubem)
- 1. plavební tunel ve V.Br. byl 1,5 km dlouhý tunel Woorsley Hill k přepravě uhlí z dolů do Manchesteru
- Nejpozoruhodnější plavební tunel : Tronquoi (Napoleonův tunel) - poprvé budován v zeminách, výrub a ostění z cihel, poprvé použita jádrová tunelovaní metoda (uplatňována v Německu)
Klíčová slova:
podzemní stavby
kotvení
štítování
pažení
ražení tunelů
tuneling
Obsah:
- 1. Podzemní stavby jako ekologický faktor - význam podzemního stavitelství, historický vývoj
2. Geologický průzkum pro podzemní stavby - účel, význam, cíle
3. Klasifikační systémy pro podzemní stavby
4. Návrhové prvky pro návrh tvaru a velikosti příčného průřezu tunelu (automobilové, železniční, aj. tunely)
5. Štoly - výztuž, ražení, zesil. vyzt, pažení
6. Kotvení v podzemním stavitelství (druhy kotev a svorníků, teorie kotvení, kotvení stropů, stěn; výpočet svorníků)
7. Ražení tunelů - rozdělení tunel, metod
8. Rakouská metoda
9. Belgická metoda
10. Německá metoda
11. NRTM - zásady a principy
12. Ražení kaveren (metody, rozděleni)
13. Štítování
14. Výztuž podzemních staveb (rozdělení, konstrukce)
15. Hloubené podzemní stavby - zabezpečení stěn stavebních jam
16. lsolace proti vodě - konstrukce, rozdělení, technologie
17. Rekonstrukce tunelů - zásady postupu
18. lnjektáže v podzemním stavitelství
19. Vlivy tunelování na povrch - přehled
20. Monitoring v podzemním stavitelství
21. Odvodňování tunelů při ražení a vyztužováni
22. Systémy větrání tunelů
23. Hnané pažení
24. Výstavba šachtic pro tunelové stavby
25. Metody mikrotunelingu
26. Ocelová výztuž pro primární ostění NRTM
27. Způsoby dělení velkých průřezů tunelů při ražení NRTM
28. Prstencové metody ražení tunelů
29. Klasické metody výpočtu zatížení výztuže tunelů
30. Statické řešení výztuže tunelů (přehled metod a postupů, řešeni opery a klenby)