Popis:
1. Podnik a jeho atributy, organizačně právní formy podniků, podstatné okolí podniku, podnik a jeho postaveni v tržní ekonomice.
Podnik
V obchodním zákoníku je definován jako soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží:
- věci.
- práva.
- jiné majetkové hodnoty náležející podnikateli, sloužící nebo mající sloužit k provozu podniku.
Soubor majetkových hodnot patřících podnikateli a majiteli sloužících, resp. majících sloužit k jeho podnikání, se nazývá obchodním majetkem.
Podnik je ekonomicko-právním subjektem, který slouží podnikateli k samostatné činnosti za účelem dosahování zisku. resp. zvyšování hodnoty. Smyslem podnikání je výroba zboží či poskytování služeb.
Základní charakteristické rysy podniku
- Základním motivem podnikání je snaha o dosažení zisku jakožto přebytku výnosů nad náklady.
- Zisk se dociluje uspokojováním potřeb zákazníků. V centru pozornosti podnikatele je zákazník, s jeho zájmy, požadavky, potřebami, preferencemi atd.
- Potřeby zákazníků uspokojuje podnikatel svými výrobky a službami prostřednictvím trhu. což vede k tomu. že musí Čelit riziku. Snahou podnikatele je sledovat takovou strategii a politiku, kteiý by riziko snížila na přijatelnou úroveň. To. co se v daném případe považuje za ještě přijatelné riziko, závisí na konkrétních okolnostech, předmětu podnikání, dynamice okolního světa a v neposlední řadě i na osobním založení podnikatele. Jako obecná tendence se prosazuje snaha většiny podnikatelských subjektů o minimalizaci rizika.
- Pro jakékoli podnikání je charakteristické, že na jeho počátku vkládá podnikatel do svého podniku kapitál, a to vlastní nebo vypůjčený. Velikost tohoto kapitálu je značně diferencovaná a závisí jak na předmětu podnikání, tak i na jeho rozsahu. Majitel kiosku s občerstvením potřebuje menší kapitál, než klenotník a ten zase menší než výrobce automobilů.
Klíčová slova:
právní formy podniků
struktura podniku
financování podniků
datové struktury
databáze
štíhlá výroba
Obsah:
- 1. Podnik a jeho atributy, organizačně právní formy podniků, podstatné okolí podniku, podnik a jeho postavení v tržní ekonomice.
2. Majetková a kapitálová struktura podniku.
3. Plánování podniku a jeho časové aspekty. Druhy a realizace plánů. Organizace podniku, typy organizačních struktur.
4. Výnosy, náklady, výsledek hospodaření. Klasifikace nákladů. Kalkulace nákladů. Analýza bodu zvratu.
5. Výroba jako hlavní předmět činnosti podniku. Kapacitní propočty. Produktivita práce. Normy spotřeby.
6. Personální zajištění. Vedení lidí.
7. Financování podniku. Finanční analýza.
8. Rozhodování a informační zajištění podnikových činností
9. Algoritmus, jeho základní vlastnosti, záznam algoritmu (slovní, grafický, programový), procedurální a objektové programování
10. Řídící struktury programu (sekvence, selekce, iterace, rekurse)
11. Předávání parametrů do podprogramů v programových jazycích
12. Základní pojmy datové analýzy (ER diagram, výskytový diagram, kardinalita, parcialita, normalizace dat)
13. Dynamické datové struktury - seznam, fronta, graf, strom, práce s datovými strukturami
14. Datové struktury ve strojírenství (kusovník, postup, zakázka), datové atributy, algoritmy plánování a stanovení nákladů nad těmito strukturami
15. Základy práce s databázemi a jazyk SQL
16. Víceuživatelský přístup k datům a bezpečnost dat (technická, programová a uživatelská)
17. Možnosti mapování a zlepšování podnikových procesů, přístupy BPR(Business Process Reengineering) a CPI (Continues Process Improvement, Kaizen)
18. Plánování a řízení výroby (JIT, Kanban, BOA, MRP II, TOC, OPT, apod.) včetně jejich základního použití a rozdílů vhodnosti použití. Tahový a tlakový princip.
19. Štíhlá výroba - metody a jejich principy, plýtvání, možnosti nasazení metod. Další související oblasti- štíhlý layout, štíhlá logistika.