Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové otázky z Pedagogiky

«»
Přípona
.docx
Typ
státnicové otázky
Stažené
24 x
Velikost
0,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
9322
Poslední úprava
27.12.2016
Zobrazeno
2 297 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. PEDAGOGIKA JAKO VĚDA

POJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY, PŘEDMĚT PEDAGOGIKY; PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY; KLASIFIKACE ZÁKLADNÍCH SMĚRŮ SOUČASNÉ PEDAGOGIKY

POJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY
• Pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince.
• Termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést.
• pojem se užívá ve dvojím smyslu:
A) věda o celoživotním výchově dětí, mládeže a dospělých
B) věda o výchově dětí a dospívajících
• p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. Lindnera; Komenský v 17.
stol. používal pro označení veškerého výchovného a vzdělávacího konání pojem didaktika (dnes se tak označuje teorie vzdělání a vyučování)
• Ve 20. století dostává pedagogika obsahové vymezení vědy o výchově, na kterém se podílejí vědecké instituce vznikající na univerzitách a speciálních vysokých školách.
• Proudy, které popírají pedagogiku, jsou černá pedagogika nebo antipedagogika.
• Pedagogika čerpá z ostatních věd, nejčastěji z psychologie, sociologie, filozofie, historie. Stojí sice na teoretických východiscích těchto věd, ale sama o sobě pak podává, jakým způsobem využívat teorie v praxi a jak vychovávat.

Klíčová slova:

pedagogika

výzkumné metody

škola

osobnost

kurikulum

hodnocení žáka

organizační formy

kázeň



Obsah:
  • 1. Pedagogika jako věda
    2. Základní pedagogické kategorie
    3. Výzkumné metody pedagogiky
    4. Pedagogická interakce a komunikace
    5. Výuka jako systém
    6. Škola jako instituce pro řízenou edukaci
    7. Osobnost učitele
    8. Tvořivost v práci učitele
    9. Příprava učitele na výuku
    10. Osobnost žáka
    11. Pedagogická diagnostika žáka
    12. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
    13. Cíle vzdělávání a učební úlohy
    14. Kurikulum
    15. Kurikulární dokumenty
    16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
    17. Metody výuky
    18. Organizační formy výuky
    19. Materiálně-didaktické prostředky
    20. Motivace ve výuce
    21. Hodnocení žáka ve výuce
    22. Alternativní a inovativní vzdělávání
    23. Mravní výchova a kázeň ve škole
    24. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka
    25. Sociálně-patologické jevy
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše