Popis:
1. PEDAGOGIKA JAKO VĚDA
POJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY, PŘEDMĚT PEDAGOGIKY; PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY; KLASIFIKACE ZÁKLADNÍCH SMĚRŮ SOUČASNÉ PEDAGOGIKY
POJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY
• Pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince.
• Termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést.
• pojem se užívá ve dvojím smyslu:
A) věda o celoživotním výchově dětí, mládeže a dospělých
B) věda o výchově dětí a dospívajících
• p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. Lindnera; Komenský v 17.
stol. používal pro označení veškerého výchovného a vzdělávacího konání pojem didaktika (dnes se tak označuje teorie vzdělání a vyučování)
• Ve 20. století dostává pedagogika obsahové vymezení vědy o výchově, na kterém se podílejí vědecké instituce vznikající na univerzitách a speciálních vysokých školách.
• Proudy, které popírají pedagogiku, jsou černá pedagogika nebo antipedagogika.
• Pedagogika čerpá z ostatních věd, nejčastěji z psychologie, sociologie, filozofie, historie. Stojí sice na teoretických východiscích těchto věd, ale sama o sobě pak podává, jakým způsobem využívat teorie v praxi a jak vychovávat.
Klíčová slova:
pedagogika
výzkumné metody
škola
osobnost
kurikulum
hodnocení žáka
organizační formy
kázeň
Obsah:
- 1. Pedagogika jako věda
2. Základní pedagogické kategorie
3. Výzkumné metody pedagogiky
4. Pedagogická interakce a komunikace
5. Výuka jako systém
6. Škola jako instituce pro řízenou edukaci
7. Osobnost učitele
8. Tvořivost v práci učitele
9. Příprava učitele na výuku
10. Osobnost žáka
11. Pedagogická diagnostika žáka
12. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
13. Cíle vzdělávání a učební úlohy
14. Kurikulum
15. Kurikulární dokumenty
16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
17. Metody výuky
18. Organizační formy výuky
19. Materiálně-didaktické prostředky
20. Motivace ve výuce
21. Hodnocení žáka ve výuce
22. Alternativní a inovativní vzdělávání
23. Mravní výchova a kázeň ve škole
24. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka
25. Sociálně-patologické jevy