Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové otázky z předmětu Ekonomie

«»
Přípona
.pdf
Typ
státnicové otázky
Stažené
11 x
Velikost
3,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
11891
Poslední úprava
16.04.2018
Zobrazeno
1 349 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. 1. Teorie racionálního chování spotřebitele
Jednotlivec řeší dva základní problémy:
» jak důchod získat a
» jak důchod vynaložit (rozdělit na nákup různých statků).
Efektem je v případě jednotlivce užitek plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků, újmou je vynaložení důchodu (příjmu) na nákup těchto statků.
Racionálně jednající spotřebitel maximalizuje užitek, ve svém rozhodování je však omezen svým důchodem. Užitek přitom plyne z preferencí spotřebitele. Preference jsou určeny různými faktory např. biologickými, psychologickými, kulturními společenskými atd. a jsou rozdílné u jednotlivých spotřebitelů.
Východiskem teorie spotřebitele je úvaha, že jednotlivec vybírá z různých souborů statků neboli spotřebních košů. Rozhodování spotřebitele je potom volba takového spotřebního koše, který přináší maximální užitek. Jednotlivé spotřební situace porovnává spotřebitel z hlediska preferencí.
Analýza preferencí při použití zjednodušujících předpokladů (zdůvodnění, proč se indiferenční křivky neprotínají):
» axiom úplnosti srovnání: A > B, B > A, A=B
předpokládáme, že každé dva koše (statky) mohou být srovnány z hlediska preference spotřebitele
A je preferován před B (A > B), B je preferován před A (B > A), A i B jsou indiferentní - stejně atraktivní (A=B)
Axiom úplnosti srovnání znamená schopnost spotřebitele rozhodnout se, kterému statku dá přednost, seřadit statky podle preferencí

Klíčová slova:

racionální chování

spotřebitel

alternativní teorie firmy

makroekonomie

monetární politika

agregátní nabídka



Obsah:
  • 1. Teorie racionálního chování spotřebitele
    2. Dynamizace modelů chování spotřebitele
    3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    4. Teorie výroby
    5. Oceňování na trzích dokonalé konkurence
    6. Teorie monopolu
    7. Oceňování na nedokonale konkurenčních trzích. Oligopol
    8. Monopolistická konkurence
    9. Alternativní teorie firmy
    10. Teorie trhu práce, produktivita práce a mzdy
    11. Teorie kapitálu, úroku a zisku
    12. Tržní selhání a úloha státu
    13. Celková rovnováha
    14. Teorie mikroekonomické politiky státu
    15. Makroekonomická teorie a politika
    16. Cíle makroekonomické politiky a její přenosové mechanizmy
    17. Makroekonomická rovnováha. Kontraverze v makroekonomii
    18. Model IS-LM. Fiskální a monetární politika
    19. Teorie fiskální politiky a její důsledky na ekonomiku
    20. Teorie monetární politiky a její praktická aplikace
    21. Teorie monetarismu a teorie racionálních očekávání
    22. Řešení ekonomické nerovnováhy a problémy stabilizace ekonomiky
    23. Otevřená ekonomika a determinace rovnovážné produkce
    24. Makroekonomický model agregované poptávky a nabídky
    25. Agregátní nabídka, agregátní poptávka a model IS-LM
    26. Nerovnováha na trhu práce
    27. Problémy teorie inflace
    28. Rozpočtový deficit a státní dluh
    29. Ekonomické nerovnosti a způsoby měření nerovností
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše