Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Vypracované státnicové otázky z předmětu Psychodiagnostika

«»
Přípona
.doc
Typ
státnicové otázky
Stažené
1 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
10626
Poslední úprava
08.08.2017
Zobrazeno
1 465 x
Autor:
quadra
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1.PSYCHODIAGNOSTIKA JAKO VĚDA. PŘEDMĚT A CÍL PSYCHODIAGNOSTIKY. PSYCHOMETRICKÝ A KLINICKÝ PŘÍSTUP, TESTOVÁ A NETESTOVÁ PSYCHODIAGNOSTIKA, POJEM MĚŘENÍ V PSYCHOLOGII.

Psychodiagnostika je aplikovaná psychologická disciplína, jejímž předmětem je pozorování, měření a hodnocení. Cílem psychodiagnostiky je zjišťování a měření duševních vlastností a stavů a konečné stanovení diagnózy.

Příbuznost s diferenciální psychologií - část obecné psychologie
(dříve individuální psychologie = dnes adlerovská)

- sledování rozdílů jednotlivých psychických funkcí
- rozdíly mezi skupinami - objasnění individuálních rozdílů

DIAGNOSTICKÁ ČINNOST - cílem je stanovit diagnózu

1. určení stupně vývoje
2. zjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy
3. zjištění individuálních zvláštností osobnosti
4. zjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů
5. prognóza nebo predikce

Psychometrický přístup, je charakteristický pro práci s testovými metodami (testová psychodiagnostika). Testové metody (standardizované, psychometrické) - představují standardizovaný způsob vyšetření, při němž dodržujeme určitá pravidla, užíváme jednotných pomůcek a jednotným způsobem vyhodnocujeme získané informace. Dělíme je:
a) podle způsobu komunikace - verbální a neverbální
b) podle počtu zkoumaných dimenzí - jedno- či multidimenzionální
c) podle zaměření - testy inteligence, jednotlivých funkcí a schop.
d) podle hlavního principu - testy výkonové, projekční, dotazníkové

Klíčová slova:

psychodiagnostika

analýza

státnice

principy

neuropsychologie

deficity

percepční test



Obsah:
  • 1. Psychodiagnostika jako věda. předmět a cíl psychodiagnostiky. psychometrický a klinický přístup, testová a netestová psychodiagnostika, pojem měření v psychologii.
    2. Teoretické modely psychodiagnostiky: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, eklektický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, (objektivita, druhy diagnostických pomůcek).
    3. Principy a specifika v psychodiagnostice dospělých a dětí - srovnání. historie vývoje a používání psychodiagnostických metod. klasifikace diagnostických metod.
    4. Diagnóza - formulace diagnostického problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, zdroje diagnózy.
    5. Klasifikační diagnostické systémy dsm iv, mkn 10, multiaxiální posuzovací systém, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, diagnóza a terapie.
    6. Klinické diagnostické metody - pozorování, diagnostické interview, objektivní a subjektivní anamnéza.
    7. Konstrukce a vlastnosti psychodiagnostických metod. teorie testů. definice, klasifikace a vlastnosti testů. standardizace. položková analýza. validita diagnostické metody a způsoby jejího zjišťování, druhy validity. reliabilita a způsoby jejího zjišťování, zdroje chyb měření. normalizace a druhy norem (věkové, kvantilové, standardní).
    8. Inteligenční testy, deviační kvocient, principy interpretace, přehled, zevrubněji wechslerovy testy inteligence, standford-binetovy škály inteligence a test struktury inteligence r. amthauera.
    9. Dotazníkové metody v psychodiagnostice dospělých a dětí. podstata a klasifikace dotazníkových metod. jednodimenzionální a vícedimenzionální osobnostní dotazníky. dotazníky konstruované na základě teorií osobnosti, empirické dotazníkové metody, dotazníky konstruované na základě faktorové analýzy atd. psychopatologicky orientované dotazníky.
    10. Vývojové škály - přehled a principy interpretace, zevrubněji popsat gesselovy vývojové škály a škály n. bayleyové
    11. Testy speciálních schopností, percepční testy (zevrubněji reverzní test zrakové diskriminace a vývojový test zrakového vnímání, zkouška sluchové diskriminace), hodnocení motorických schopností a laterality, hodnocení pozornosti, hodnocení paměti, řeči a jazykových schopností
    12. Projektivní techniky v psychodiagnostice dospělých a dětí. principy a užití, klasifikace projektivních technik, výhody a nevýhody. zevrubněji popsat jednu projektivní techniku.
    13. Neuropsychologická diagnostika - principy a cíle, komplexní neuropsychologické baterie, lurijovo neuropsychologické vyšetření, te-na-zo, zkoušky obkreslování geometrických tvarů.
    14. Hodnocení sociálních dovedností a vztahů mezi vrstevníky. deficity v sociálních vztazích.
    15. Diagnostika raného vývoje
    16. Diagnostika předškolního dítěte
    17. Diagnostika školních schopností a školního výkonu - parciálních poruch učení
    18. Diagnostika mentální retardace.
    19. Diagnostika poruch cns.
    20. Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů dětí a dospívajících. adhd. disharmonické vývoje. emocionální problémy dětí a adolescentů. dětské neurózy. autismus.
    21. Diagnostika rodiny
    22. Forenzní diagnostika.
    23. Zpráva z psychologického vyšetření - interpretace výsledků psychodiagnostického vyšetření. interpersonální faktory vyšetření. diagnostický nález.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše