Popis:
1. CÍLE A OKOLÍ PODNIKU
Tvorba podnikových cílů, subjekty rozhodování při tvorbě podnikových cílů, klasifikace cílů podniku, vnější a vnitřní, přímé a nepřímé okolí podniku, význam státu pro formování okolí podniku, světové (globální) okolí a tendence jeho vývoje.
SYSTÉM PODNIKOVÝCH CÍLŮ
» Stanovení cílů je základní úlohou celého procesu podnikového plánování
»
Cíle představují budoucí stavy veličin, které jsou považovány za optimální
Cíl musí být specifický, měřitelný, akceptovatelný, realistický a termínovaný (SMART). Mezi cíli je potřebné stanovit
priority, termín dosažení cílů a posuzovat vztah mezi cíli. Dále je vhodné vymezit zodpovědnost za dosažení cílů.
Definování cílů na strategické úrovni
Ekonomický růst podniku
»
tempo růstu zisku nebo přidané hodnoty,
»
dynamika realizovaných obratů,
»
růst majetku, produkce, nové technologie, inovace …
Ekonomický růst je možné zabezpečit těmito dvěma základními způsoby:
»
Interní růst
o vlastní aktivitou
o použitím vlastních nebo cizích zdrojů
o jedná se o alternativu spíše pomalejšího růstu, a proto musí být brány ohledy na specifické podmínky
na trhu (dlouhodobý růst odvětví, dostatek časů na průnik na trh, nízká aktivita konkurence)
»
Externí růst
o Spočívá v přeskupování a spojování podniků působících na trhu
Klíčová slova:
podniková organizace
podnikání
hospodářský výsledek
rozpočty
podnikový management
strategický controlling
Obsah:
- 1. Podniková organizace
Pojetí organizace, její cíl a úkoly, tvorba organizační struktury podniku, výsledná podoba organizačního procesu. Moderní organizační struktury. Útvarové a odpovědnostní řízení. Vnitropodnikové ceny.
2. Formy podnikání
Zahájení podnikatelské činnosti, řízení majetkové a kapitálové struktury, základní účetní výkazy, konec podnikatelské činnosti.
3. Operativní řízení a systém plánování
Definice a systém podnikového plánování, metody plánování, tvorba plánů a rozpočtů. Vazby dílčích plánů. Normy, rozpočetnictví a kalkulace jako podklady při sestavování plánů. Vztahy mezi plány a rozpočty.
4. Výnosy, náklady a hospodářský výsledek
Pojetí výnosů, tržby, pojetí nákladů a jejich klasifikace. Finanční, hodnotové a ekonomické pojetí nákladů. Členění nákladů podle druhů, účelu, rozsahu výroby a pro potřeby rozhodování. Hospodářský výsledek, zisk, ztráta, kategorie a funkce zisku, výkaz zisku a ztráty.
5. Modelování nákladů a vztahy mezi základními ekonomickými veličinami podniku
Principy modelování nákladů, nákladové a produkční funkce, metody odhadu fixních nákladů. Analýza bodu zvratu, stanovení bodu maximálního zisku, provozní páka, stanovení limitu variabilních a fixních nákladů a limitu ceny.
6. Tradiční nákladové kalkulace a jejich omezení
Tradiční metody nákladových kalkulací. Přirážková kalkulace a její principy. Režijní přirážky a sazby. Omezení absorpčních kalkulací. Efekt průměrování nákladů. Využití nákladových metod pro řízení kapacity.
7. Kalkulace neúplných nákladů
Základní charakteristiky kalkulace neúplných nákladů. Využití kalkulace variabilních nákladů pro sortimentní a kapacitní řízení.
8. Procesní řízení nákladů (Activity-Based Costing and Management)
Základní principy procesní kalkulace. Tvorba metody ABC. Vztahové veličiny. Využití metody v praxi. Řízení podle aktivit.
9. Rozpočty
Základní charakteristika, systém plánů a rozpočtů, rozpočtová výsledovka, rozpočtová rozvaha, rozpočet cash flow. Metody sestavování rozpočtu. Klouzavý rozpočet.
10. Rozhodování o kapacitě a sortimentu: optimální využití kapacity v lineárních a nelineárních vztazích, doplňková činnost při nevyužité kapacitě (ceny, náklady)
Optimální skladba sortimentu: využití variabilních nákladů a marže a pomocí optimalizačního modelu. Optimalizační úlohy. Řízení kapacit režijních útvarů.
11. Vybrané metody hodnocení výkonnosti
Benchmarking, jeho principy a důsledky, druhy benchmarkingu, etapy benchmarkingu. Logika a kritéria Modelu Excelence, využití modelu Excelence, metodika RADAR, Systém měření výkonnosti metodou Balanced Scorecard.
12. Investiční rozhodování
Metody hodnocení investic. Faktor času v investičním rozhodování.
13. Podnikový management
Orientace na znalostní podnik, znalosti a radikální inovace jako produktivní síla, vysoká jakost jako předpoklad úspěšného prodeje, outsorsing, offshoring, obvyklá organizační struktura výrobního podniku, výběr a význam vhodného lidského potencionálu, motivace, aktivizace, koučování, intelektualizované služby.
14. Informační podpora controllingu, reporting
Controlling a informační systém podniku, orientace controllingového systému, požadavky kladené na informační systém v rámci reportingu, moderní řešení pro podporu efektivní činnosti controllingu, Reporting, zásady a obsah controllingové zprávy, chyby v controllingových zprávách.
15. Strategické řízení a tvorba strategie firmy
Nástroje strategického řízení, strategická analýza, poslání firmy, hierarchie podnikových strategií. Obecné strategické přístupy a aplikace vybraných strategických alternativ.
16. Strategický controlling
Význam a vymezení pojmu strategický controlling, charakteristiky, přístupy, cíle a úkoly strategického controllingu, nástroje a metody strategického controllingu, nové zaměření strategického controllingu.