Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Vypracované státnicové otázky z Tyflopedie

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
31 x
Velikost
14,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
9546
Poslední úprava
06.02.2017
Zobrazeno
1 872 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Charakteristika tyflopedie a postavení tohoto oboru v soustavě věd

Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením se zabývá oblastí edukace a rozvoje všech kategorií osob se zrakovým postižením. Terminologické vymezení prošlo velmi složitým vývojem a soudobé vymezení shledalo nejvýznamnější proměnu v samotném názvu oboru. Obor má logické ukotvení v soustavě věd s úzkými vazbami na blízké společenskovědní i přírodovědné obory.
Vznik vědního oboru
• od dávných dob vzbuzovali pozornost lidé, kteří se lišili od ostatních- slepci
• slepec - každý člověk, který měl závažné zrakové problémy, jež mu znemožňovaly normálně fungovat ve společnosti
- nedostatečné diagnostické nástroje pedagogů a lékařů k možnosti diferencovat mezi slepotou, zbytky zraku, slabozrakostí => jedna kategorie slepců
- život závislý na pomoci druhých, žebrota
- v některých krajích byl slepec považován za osobu s mimořádnými schopnostmi a nadáním (předvídání budoucnosti)
• různé pohledy k přístupu k osobám se zrakovým postižením
- poznatky z medicíny- upřednostňována koncepce šetření zraku
- pedagogika a psychologie- nevnímaly tyto jedince jako rovnoprávné v rámci výchovy
a vzdělávání ve vztahu k intaktní společnosti
=> rozdílnost pohledů = komplikace v péči o tyto osoby, vždy převažoval pohled lékaře=> limitované možnosti vzdělávání, omezené uplatnění ve společnosti
• snaha o zformování samostatné vědní disciplíny, vývoj kontinuálně s vývojem oboru speciální pedagogika, komplikovaný vývoj
• změna na počátku 70. let 20. století- přijata koncepce speciální pedagogiky prof. Sováka, jež v sobě zakotvila základních šest oborů, jedním z nich byla tyflopedie

Klíčová slova:

tyflopedie

soustava věd

poznatky

oftamologie

tyflotechnika

komunikace

komunikace

intervence



Obsah:
  • 1. Charakteristika tyflopedie a postavení tohoto oboru v soustavě věd
    2. Aplikace poznatků z oftalmologie v tyflopedické praxi
    3. Otázky terminologie a klasifikace osob se zrakovým postižením
    4. Způsoby rozvoje a využití zraku u jednotlivých kategorií osob se zrakovým postižením.
    5. Zraková stimulace
    6. Kompenzační činitele a jejich uplatnitelnost a rozvoj u osob se zrakovým postižením
    7. Historiografie péče o osoby se zrakovým postižením
    8. Pojetí komplexních služeb pro osoby se zrakovým postižením
    9. Problematika diagnostiky a depistáže osob se zrakovým postižením
    10. Úloha rodiny v životě osoby se zrakovým postižením
    11. Raná intervence v péči o osoby se zrakovým postižením
    12. Integrační a segregační jevy v procesu edukace a rehabilitace osob se zrakovým postižením
    13. Priority v předškolní výchově dětí se zrakovým postižením
    14. Specifika v přístupu k osobám slabozrakých a žáků se zbytky zraku
    15. Nevidomý jedinec a možnosti jeho rozvoje
    16. Pleoptika a ortoptika v péči o děti s poruchami binokulárního vidění
    17. Vývoj a stávající systém školské péče o osoby se zrakovým postižením
    18. Tyflotechnika a její využití v praxi
    19. Současné pojetí služeb ve sféře tyfloandragogiky
    20. Pozice tyflografiky v životě osob se zrakovým postižením
    21. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením
    22. Rozvoj sebeobslužných činností u osob se zrakovým postižením
    23. Komunikace a její specifika ve vazbě na jednotlivé kategorie osob se zrakovým postižením
    24. Specifika práce s jedinci s kombinovanými vadami, kde jedno z postižení je zrakové postižení
    25. Stávající celosvětové trendy v koncepci služeb pro osoby se zrakovým postižením
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše