Popis:
1. Charakteristika tyflopedie a postavení tohoto oboru v soustavě věd
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením se zabývá oblastí edukace a rozvoje všech kategorií osob se zrakovým postižením. Terminologické vymezení prošlo velmi složitým vývojem a soudobé vymezení shledalo nejvýznamnější proměnu v samotném názvu oboru. Obor má logické ukotvení v soustavě věd s úzkými vazbami na blízké společenskovědní i přírodovědné obory.
Vznik vědního oboru
• od dávných dob vzbuzovali pozornost lidé, kteří se lišili od ostatních- slepci
• slepec - každý člověk, který měl závažné zrakové problémy, jež mu znemožňovaly normálně fungovat ve společnosti
- nedostatečné diagnostické nástroje pedagogů a lékařů k možnosti diferencovat mezi slepotou, zbytky zraku, slabozrakostí => jedna kategorie slepců
- život závislý na pomoci druhých, žebrota
- v některých krajích byl slepec považován za osobu s mimořádnými schopnostmi a nadáním (předvídání budoucnosti)
• různé pohledy k přístupu k osobám se zrakovým postižením
- poznatky z medicíny- upřednostňována koncepce šetření zraku
- pedagogika a psychologie- nevnímaly tyto jedince jako rovnoprávné v rámci výchovy
a vzdělávání ve vztahu k intaktní společnosti
=> rozdílnost pohledů = komplikace v péči o tyto osoby, vždy převažoval pohled lékaře=> limitované možnosti vzdělávání, omezené uplatnění ve společnosti
• snaha o zformování samostatné vědní disciplíny, vývoj kontinuálně s vývojem oboru speciální pedagogika, komplikovaný vývoj
• změna na počátku 70. let 20. století- přijata koncepce speciální pedagogiky prof. Sováka, jež v sobě zakotvila základních šest oborů, jedním z nich byla tyflopedie
Klíčová slova:
tyflopedie
soustava věd
poznatky
oftamologie
tyflotechnika
komunikace
komunikace
intervence
Obsah:
- 1. Charakteristika tyflopedie a postavení tohoto oboru v soustavě věd
2. Aplikace poznatků z oftalmologie v tyflopedické praxi
3. Otázky terminologie a klasifikace osob se zrakovým postižením
4. Způsoby rozvoje a využití zraku u jednotlivých kategorií osob se zrakovým postižením.
5. Zraková stimulace
6. Kompenzační činitele a jejich uplatnitelnost a rozvoj u osob se zrakovým postižením
7. Historiografie péče o osoby se zrakovým postižením
8. Pojetí komplexních služeb pro osoby se zrakovým postižením
9. Problematika diagnostiky a depistáže osob se zrakovým postižením
10. Úloha rodiny v životě osoby se zrakovým postižením
11. Raná intervence v péči o osoby se zrakovým postižením
12. Integrační a segregační jevy v procesu edukace a rehabilitace osob se zrakovým postižením
13. Priority v předškolní výchově dětí se zrakovým postižením
14. Specifika v přístupu k osobám slabozrakých a žáků se zbytky zraku
15. Nevidomý jedinec a možnosti jeho rozvoje
16. Pleoptika a ortoptika v péči o děti s poruchami binokulárního vidění
17. Vývoj a stávající systém školské péče o osoby se zrakovým postižením
18. Tyflotechnika a její využití v praxi
19. Současné pojetí služeb ve sféře tyfloandragogiky
20. Pozice tyflografiky v životě osob se zrakovým postižením
21. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením
22. Rozvoj sebeobslužných činností u osob se zrakovým postižením
23. Komunikace a její specifika ve vazbě na jednotlivé kategorie osob se zrakovým postižením
24. Specifika práce s jedinci s kombinovanými vadami, kde jedno z postižení je zrakové postižení
25. Stávající celosvětové trendy v koncepci služeb pro osoby se zrakovým postižením