Popis:
Společná část
1. Organizace jako součást národního hospodářství
Hospodářství a hospodářský princip, pojetí organizace, výrobní a spotřební hospodářství, organizace a hospodářský systém, přednosti a slabé stránky tržního a centrálně plánovacího systému, typologie organizace.
Hospodářství a hospodářský systém
Podnikové hospodářství je samostatnou disciplinou hospodářských věd, společným předmětem všech hospodářských disciplin je hospodářství. Lidské potřeby jsou prakticky neomezené, ale statky (=prostředky, jimiž je možno potřeby uspokojovat) jsou omezené. Dosažení optimálního uspokojení potřeb předpokládá rozhodovací proces o výrobě statků (produkci) a o jejich spotřebě (konsumpci).
Hospodářství vděčí za svůj vznik kvantitativní relaci:
• Omezenosti statků
• Neomezenosti lidských potřeb
Hospodářství samo o sobě žádnou vlastní hodnotu nemá, je hodnotově neutrální. Hodnotu získává teprve na základě cílů, které se mají hospodářskou činností dosáhnout.
Obecný princip racionality - vyžaduje, aby se určitý cíl dosáhl s co nejmenšími prostředky. Princip racionality (ekonomický princip) se může formulovat:
1. Kvantitativně - s danou spotřebou výrobních faktorů je nutno dosáhnout největší výnos statků - princip maxima, nebo že daný výnos ve statcích musí být získán s co nejmenším vynaložením výrobních faktorů - princip minima.
2. Hodnotově - s danou spotřebou peněz se musí dosáhnout maximálního výnosu nebo se musí daný výnos dosáhnout s minimálním vynaložením peněz.
Ekonomický princip je ryze formální princip, který nevypovídá nic o motivech nebo cílech hospodářského jednání (např. dosažení zisku, získání větší hospodářské moci, zlepšení zásobování atd.).
Klíčová slova:
národní hospodářství
organizování podniků
analýza podniku
marketingové řízení
nadnárodní podnik
obchodní politika
Obsah:
- 1. Organizace jako součást národního hospodářství 3
2. Výrobní faktory v organizaci 6
3. Živnostenské podnikání a malé a střední podniky. 9
4. Právní formy organizace 12
5. Sdružování organizací 17
6. Životní cyklus organizace 21
7. Výroba jako hlavní podniková funkce a plánování výrobního programu a výrobního procesu 25
8. Odbyt jako hlavní podniková funkce 28
9. Vědeckotechnický rozvoj, výrobkové a procesní inovace. 32
10. Investice a financování (hmotný a finanční proces hospodaření) 36
11. Investiční plánování a investiční propočty. 39
12. Majetková a kapitálová výstavba podniku. 41
13. Hlavní podnikové funkce a činnosti. 46
14. Organizování podniku. 46
15. Plánování v podniku 53
16. Různé aspekty řízení podniku a jejich souvislosti 57
17. Manažerské rozhodování 60
18. Motivace a stimulace pracovního výkonu, vedení pracovníků. 64
19. Systém a model, systémové modelování, formalizace pojmu systém 73
20. Systémové zobrazení podniku založené na vztahu produktu a potenciálu. 78
21. Moderní informační systémy řízení podniků - systémy se stálými organizačními strukturami. 82
22. Informační systémy řízení projektů - systémy s proměnnými organizačními strukturami. 93
23. Systémové zobrazení podniku založené na vitálních znacích podniku. 103
24. Podstata strategického řízení. 108
25. Paradigma strategického managementu. 112
26. Strategie efektivnosti jako dominanta. 116
27. Analýza odvětví a jeho základní charakteristiky 119
28. Interní analýza podniku. 122
29. Význam a poslání řízení lidských zdrojů. 126
30. Plánování lidských zdrojů v podniku. 128
31. Rozvoj lidských zdrojů v podniku. 130
32. Řízení pracovního výkonu 132
33. Marketingové řízení. 135
34. Vývoj poznání komunikačního procesu. 139
35. Marketingová komunikace 144
36. Vyhodnocování účinnosti jednotlivých nástrojů propagace 151
37. Tvorba strategického komunikačního plánu. 158
38. Mezinárodní management 162
39. Společné podnikání bez kapitálové spoluúčasti. 164
40. Vztah centrály a pobočky - vymezení a popis fungování. 168
41. Nadnárodní podnik - MNC. 175
42. Lidské zdroje v mezinárodním managementu 180
43. Problém morální regulace v podnikání. 183
44. Možnosti a meze podnikatelské etiky. 184
45. Ontologické předpoklady environmentální etiky. 185
46. Hlavní koncepce environmentální etiky. 187
47. Možnosti a meze environmentální etiky 189
48. Mezinárodní obchodní politika. 190
49. Obchodně politická opatření. 193
50. Role institucí, které upravují pravidla mezinárodního obchodu (GATT; WTO) 196
51. Hlavní trendy mezinárodního obchodu. 201
52. Hlavní trendy mezinárodního obchodu. 205