Popis:
MMT 1. Myšlení obrazem
Historie fotografie
Projekce obrazů na plochu je známá již po staletí. Tzv. camera obscura a camera lucida byly umělci využívány již v 16. století. Tyto jednoduché přístroje ovšem zachycenýobraz neuměly nijak ustálit, pouze promítaly objekty před nimi. Camera obscura doslova přeloženo znamená „temná místnost“.
Vynález černobílé fotografie
Za první chemickou fotografii je považován snímek, který zhotovil roku 1826 francouzský vynálezce Nicéphore Niépce na vyleštěnou cínovou desku pokrytoupetrolejovým roztokem. Vznikl ve fotopřístroji a čas expozice byl celých osm hodin za slunného dne. Tento zdlouhavý proces se ukázal býti slepou uličkou a Niépce začal experimentovat se sloučeninami stříbra, přičemž vycházel z poznatků Joanna Heinricha Schultze, který zjistil, že směs křídy a stříbra tmavnou, pokud jsou osvětleny.
Niépce a umělec Jacques Daguerre zdokonalili existující proces na bázi stříbra společně. V roce 1833 Niépce umřel a nechal své poznámky Daguerrovi. Ten, přestože neměl příliš zkušeností s vědou, učinil dva klíčové objevy. Zjistil, že pokud stříbro nejprve vystaví jódovým parám, pak snímek exponuje a nakonec na něj nechá působitrtuťové výpary, získá viditelný a nestálý obraz. Ten pak lze ustálit ponořením desky do solné lázně. V roce 1839 Daguerre oznámil, že objevil proces využívající postříbřenou měděnou desku, nazval jej daguerrotypie. Podobný proces dodnes využívají fotoaparáty Polaroid. Francouzská vláda patent koupila a dala jej ihned k volnému užití (public domain).
Klíčová slova:
multimediální techniky
obraz
fotografie
grafika
typografie
produkce
autorské právo
dokumentární tvorba
kinematografie
Obsah:
- 1. Myšlení obrazem
2. Fotografie
3. Počítačová grafika, DTP, typografie
4. Elektronické publikování
5. Akustika
6. Zvuková a hudební dramaturgie
7. Produkce a autorské právo
8. Kamera a střihová skladba
9. Dokumentární tvorba
10. Scenáristika, dramaturgie a režie
11. Multimediální techniky v audiovizuální tvorbě
12. Dějiny kinematografie