Popis:
1a.
Podnik jako nezbytný systém podnikání
Co je to podnik
- celek podnikatelské činnosti, provozovaný v rámci jednoho podnik. subjektu.
- soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání, náleží k němu věci, práva a jiné majetkové hodnoty patřící podnikateli a sloužící k provozování podniku nebo vzhledem ke své povaze mají k tomuto účelu sloužit.
- jako celek disponuje podnik svojí hodnotou - vzniká na základě ocenění všech složek
- určitý celek podnikatelské činnosti, provozované v rámci jednoho podnikatelského subjektu
- tvoří ho věcné prostředky , ale i osobní složka činnosti a právo s daným podnikáním spjaté
- objekt, jež je základní podmínkou a nástrojem podnikání
- systém, kt. se může sám strukturovat a řídit -vykazuje vlastnosti „životaschopnosti“
- plánovitě organizovaná samostatně hospodařící jednotka ve které probíhá proces zhotovování statků a poskytování služeb, odbyt statků a služeb a jejich spotřeba
- chápeme jako kombinaci výrobních faktorů, jímž jeho vlastníci hodlají dosáhnout určitých cílů (nejčastěji obecný princip racionality zahrnující princip maximalizace příjmů a minimalizace vstupů)
- sociální instituce , která má sloužit zájmům všech lidí, kteří v ní pracují a nikoliv soukromým cílům vlastníků
- P nejen nakupuje a prodává, ale sám je předmětem obchodně-právních vztahů(prodej)
- P lze přirovnat ke stroji, který je potřeba dobře zkonstruovat a použití
- chápeme jako prostředek k realizaci cílů, které by jinak byly nedosažitelné
Z ekonomického hlediska ke každému podnikání je zapotřebí určitých podnikatelských zdrojů, které jsou typickým způsobem uspořádány a institucionalizovány v celek, nazývaný podnik. Tedy každé podnikání se realizuje prostřednictvím, nebo v podniku, který má obecné znaky, bez ohledu na jeho velikost. Vlastnosti a proměnné podniku ovlivňují úspěch v podnikání.
Podnik je relativně samostatná entita, může fungovat i samostatně. Mezi podnikatelskými procesy a podnikem je podobná analogie jako mezi fyziologií a anatomií.
Teoretici, specialisté v praxi a manažeři studují fenomén podniku, hledají jeho účinnou strukturu, metody a formy jeho založení, řízení, rozvoj, likvidaci apod.
Klíčová slova:
podnikání
business
vůdcovství
management
lidské zdroje
řízení
marketingový mix
Obsah:
- 1. a) Podstata podnikání a jeho vztahu k businessu a ekonomii. Podnikatelství , podnikavost, podnikatel, podnik, podnikatelské prostředí. Trendy a megatrendy v podnikání. Typologie definice podnikání (ekonomická, sociologické, systémové, právní atd.). Základní motivy a předpoklady pro podnikání.
b) Principy, obsah a metodika podnikatelského záměru. Příklad studie proveditelnosti podnikatelského záměru a plánu.
2. a) Podnikatel a jeho vymezení. Role podnikatele. Charakteristika dílčích rolí, jejich vzájemný vztah. Delegování podnikatelských rolí. Motivace a dispozice k podnikání. Zdokonalování výkonu jednotlivých rolí. Program rozvoje výkonu podnikatelských rolí.
b) Vypracujte postup založení podniku a vytvoření podmínek pro jeho účelné a účinné fungování.
3. a) Ekonomické, právní, sociální a jiné definice podniku. Typologie podniku.Majetková a kapitálová struktura podniku. Pojetí podnikové ekonomiky.
b) Vypracujte varianty ukončení podnikání
4. a) Formy vlastnictví podniku. Jejich charakteristika, smysl, výhody a nevýhody. Správa obchodní společnosti. Typologie. Správa a management.
b) Úspěch v podnikání. Determinanty a předpoklady k úspěchu v podnikání. Uveďte na příkladu.
5. a) Podnikatelská strategie. Rozvojové fáze podnikání. Systém strategického řízení podniku.
b) Ekonomické, podnikatelské, právní a jiné předpoklady pro založení společnosti. Uveďte na příkladu
6. a) Charakteristika základních činností a funkce podniku. Okolí podniku a formy interakce podniku a okolí. Podnikatelská kultura.
b) Ekonomické řízení podniku. Kriteria a procesy. Intropodnikání a metodika jeho implementace.
7. a) Manažerské myšlení, historie a současné pojetí.
b) Jaké efekty pro podnikání přináší zavádění a uplatňování týmové práce? Jaké potíže se mohou vyskytovat při práci v týmu a jak je lze řešit?
8. a) Význam manažerského plánování v podnikatelské činnosti. Skladba a postupy plánování včetně klasifikace plánu.
b) Jakými taktikami a přístupy zvládáme mezilidské konflikty s nimiž se můžeme v praxi setkat ?
9. a) Optimální využití zásad organizování v podnikání. Organizační kultura firmy, její význam a tvorba.
b) Co podnikateli přináší efektivní vedení firemních porad? Jaké principy má podnikatel využívat, aby porady byly efektivní?
10. a) Vůdcovství a management. Vedení lidí. Metodika, faktory a kriteria.
b) Jaké existují metody rozhodování a řešení problémů? S jakými chybami a překážkami se můžeme v řešitelských a rozhodovacích procesech setkat.
11. a) Podstata a faktory úspěšnosti manažerských profesí. Výběr a příprava manažerů.
b) Charakterizujte strukturu přípravy k presentování a uveďte hlavní zásady vystupování.
12. a) Význam strategické managementu, jeho uplatnění v malých, středních a velkých firmách.
b) Jak mohou přispět metody sebeřízení k úspěchům v podnikání?
13) a) Faktory ovlivňující řízení lidských zdrojů ( vnější a vnitřní podmínky, úroveň zaměstnanců, zaměstnanecké vztahy). Jak se tyto faktory promítají do stanovení cílů v personálním managementu a do personálního plánování?
b) Význam a využití analýzy v personálním řízení. Uveďte základní strukturu a obsah popisu pracovního místa, aplikujte jej na pozici manažera na střední úrovni cílů řízení.
14) a) Proces formování pracovní síly a mobilita pracovníků. Vysvětlete pojmy získávání, výběr, přijímání, rozmisťování, stabilizace, kariéra a uvolňování pracovníků v jejich vzájemné provázanosti.
b) Popište postupy a metody užívané při výběru zaměstnanců. Uveďte podstatné náležitosti pracovního hodnocení zaměstnanců. Vyjmenujte hlavní možnosti hmotné i nehmotné stimulace zaměstnanců a základní formy odměňování.
15) a) Efektivita práce a výkonnost zaměstnanců - dopady podnikové kultury a stylu řízení, resp. vedení v oblasti práce s lidmi ( organizace práce, motivace, komunikace, participace, rozvoj, vztahy).
b) Navrhněte model systému vzdělávání pro středně velkou firmu. Jak se zjišťují vzdělávací potřeby, jaké formy vzdělávání lze uplatnit, jak vyhodnocovat účinnost vzdělávání?
16. a) Cíle integrální logistiky v moderním podniku (členění, organizování, plánování a controlling)
b) Organizace logistiky a plánování ( formy, funkční rozsah, stupeň centralizace, strategické, taktické a operativní plánování, ukazatele controllingu).
17. a) Systémy TQM a ISO a jejich vliv na podnik.
b) Systém kvality v podnikání (ISO-verse 1995 a 2000).
18. a) Marketingový mix ( charakteristika, popis jednotlivých částí marketingového mixu, využití marketingové mixu ve firmě).
b)Čtyři typy zákazníků (podmínky pro rozdělení zákazníků, charakteristika jednotlivých typů zákazníků, způsoby jednání s jednotlivými typy zákazníků).
...
...
...