Vypracovaný státnicový okruh - Teorie masové komunikace
Popis:
1. Komunikace
ZÁKLADNÍ VYMEZENÍ
- sociální interakce uskutečňovaná prostřednictvím sdělení (= sdělování, směna a distribuce informací + jejich sdílení v sociálním prostoru)
- klíčovým nástrojem komunikace je symbol - standardizovaný znak vyjadřovaný v rámci zavedených konvenčních pravidel komunikace (znakový systém - kód)
- rozlišujeme tedy složku sémantickou (významovou - sdělovaný význam) a syntaktickou (problematika komunikačních kanálů, kapacity, šumů či redundance…)
- lidská komunikace je kódovaná a symbolická
- komunikace tedy zahrnuje znaky a kódy:
- znak
- forma artefaktu jednání
- reprezentuje jiný fenomén
- označující konstrukt
- zastupuje ěco jiného
- kód
- systém znaků
- tvoří silnější kulturní nástroje výkladu reality
- řídí se pravidly, díky nimž jej lze dekódovat
- vysílání, přijímání znaků i kódů je postaveno na předpokladu sociálních vztahů
- komunikace tvoří centrální bod života každé kultury; kultura stojí na komunikaci; studium komunikace v kontextu studia kultury
- médium = nástroj pro sdělování informací, jejich uskladnění nebo transport; efektivní pohyb informací v čase i prostoru ale předpokládá právě standardizaci znaků a znakového systému
Klíčová slova:
komunikace
sociální kódy
persuazivní komunikace
masová média
mýty
ideologie
mediální působení
Obsah:
- 1. Komunikace
- základní vymezení (komunikace vs. masová komunikace)
- komunikace a její vývoj (tradiční a moderní společnost)
- základní přístupy k výkladu masové komunikace - základní pojmy, modely, paradigmata
média, společnost, kultura
- sociální funkce masové komunikace v různých sociálních systémech (struktura a funkce masové komunikace a masových médií)
- základní komunikační školy
- grafocentrismus, logocentrismus, fonocentrismus
2. Komunikační modely
- základní komunikační modely (Lasswell, Shannon a Weaver, Jakobson, Peirce, Saussure, Hall
- alternativní komunikační modely (rituálový model komunikace, propagační model)
3. Znaky a významy jako základní stavební jednotky mediální komunikace
- typologie (Sassure, Peirce)
4. Sociální kódy a mediální kódování
- typy kódů
5. Mechanismus označování a mediální konstrukce významu
- denotace a konotace
6. Mýtické a ideologické ve zpravodajské praxi
- mýtus, ideologie
- sémiotická a obsahová analýza
7. Výzkum účinků masových médií
- základní vymezení, periodizace, směry, typologie mediálního působení
8. Persuazivní komunikace
- politická a reklamní komunikace
9. Percepce a sociální percepce v masové komunikaci
- subliminální percepce
- percepční filtry
10. Působení masových médií a role interpersonální komunikace
- dvoustupňová komunikace,
- difůze inovací,
- S-křivka,
- J-křivka
11. Púsobení médií a politická komunikace
- nastolování mediální agendy
- spirála mlčení
12. Média jako nástroj socializace
- kultivační analýza
- média, násilí a pornografie
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.