Popis:
latinsky alter = jiný, opačný, změněný, alternativní = jiná možnost volby, jiné řešení
alternativní k čemu?
- ke státnímu školství jako organizačnímu systému (nejen školy církevní a soukromé, ale i školy státní, které zavádějí nové prvky - podle Skalkové „pedagogická inovace“ ),
- k tradičnímu přístupu k žákovi jako objektu výchovného působení
alternativní v čem?
v různých aspektech: ve financování, zřizovateli, spravování, vybavenosti, metodách, cílech
Odlišnosti alternativních škol jsou jednoznačně chápány jako modernější, lepší, pokrokovější způsob vzdělávání a výchovy.
Alternativní škola = škola, která mění tradiční paradigma výchovy - vychází z respektování osobnosti žáka a jeho možností. Vzdává se redukovaného obrazu člověka a jeho monodimenzionálního chápání, které znamená:
- orientaci na hlavu a nikoliv na „hlavu, srdce a ruce“ (Pestalozzi),
- orientace na dítě jako na objekt, který je třeba zformovat podle potřeb technické společnosti,
- orientace na člověka jako na osamělého bojovníka, který sám musí řešit ve škole úkoly, bez kooperace, bez pomoci.
Klíčová slova:
alternativy
pedagogika
reformismus
waldorfská škola
metodika
freinetovská škola
Obsah:
- alternativní k čemu?
alternativní v čem?
Společné rysy reformní pedagogiky:
Co kritizoval reformismus na tradiční škole:
Teoretická východiska evropského reformismu:
Odraz reformních myšlenek v českém pokusnictví 20. let
České pokusné školy 30. let podle Václava Příhody:
Dnešní nejznámější typy alternativních škol a jejich zakladatelé:
Stručná charakteristika nejznámějších škol
Waldorfská škola
Metodika výuky ve waldorfské škole
Montessoriovská škola
Metodika školy:
Didaktický materiál
Jenská škola
Freinetovská škola
Freinetovská pedagogika
Příklad
Shrnutí cílů alternativních škol:
Základní principy se prakticky realizují takto:
Význam: