Popis:
Cíle disciplíny
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni:
• správně používat základní pojmy školského managementu,
• v kontextu mikro i makrořízení školy vysvětlit pojetí školy jako specifické organizace,
• vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí školy mohou ovlivňovat kvalitu její práce, pojmenovat aktéry školního života vč. sociálních partnerů školy,
• vlastními slovy vysvětlit pojetí, realizaci a význam vnitřní a vnější evaluace škol,
• aplikovat do školní praxe:
• poznatky o významu a prvcích plánování, o postupech rozhodování a plánování,
• poznatky o procesu organizování, o druzích, postupech vytváření i adaptace organizačních struktur,
• poznatky o pracovní motivaci a stylech a technikách vedení,
• poznatky o kontrolování, o fázích kontrolního procesu a druzích kontrol.
• vyjmenovat základní právní normy i koncepční dokumenty týkající se práce škol a jejich pracovníků, umět je vyhledat na internetu a najít v nich potřebné pasáže.
Účastníci studia budou nakloněni myšlence, že každý pracovník školy nese svůj díl odpovědnosti za kvalitu její práce.
Klíčová slova:
vzdělávací systém
řízení školy
organizace
pospolitost
vedení školy
Obsah:
- Cíle disciplíny
Požadavky kladené zkouškou na absolventa předmětu.
Základní literatura
Základní legislativa
Zdroje dalších informací:
Doporučená literatura a zdroje:
Příloha: podpůrný text
Škola jako součást vzdělávacího systému
Makro a mikrořízení školy
Škola jako instituce, organizace, specifická organizace i pospolitost
Řízení, vedení a správa školy
Škola jako instituce, specifická organizace, pospolitost - tři úrovně chodu školy
VNitřní prostředí školy (mikroprostředí) - interní zdroje
VNější prostředí školy (makro a mezoprostředí) (světlík, 1996)