Popis:
Vymezení problematiky a předmět zkoumání
Učení a vyučování probíhá v komplexu sociálních interakčních procesů mezi učitelem a žáky. Učitel přitom nepůsobí na vývoj žáků jenom tím, že zprostředkovává poznatky, nýbrž současně i tím, že řídí jejich učební socializaci, přičemž hrají jeho subjektivní teorie významnou roli. (Müller 2004). Do jaké míry jsou tyto teorie explicitní a vědomě zpracované, závisí na schopnosti a míře jeho sebereflexe.
Plánovaný projekt je zaměřen na další rozpracování a empirické zkoumání autdiagnostiky učitele, jako nástroje sebereflexe učitele. ”Autodiagnostiku učitele v nejširším smyslu je samozřejmě možné chápat jako způsob poznávání a hodnocení vlastní pedagogické činnosti a jejích výsledků z různých hledisek: od konfrontace poznatků o vlastní profesionální činnosti ….. až po konfrontaci osobnostních vlastností učitele s širší učitelskou populací.” (Hrabal ml, Hrabal st. 1988, s. 15). Výzkumný důraz plánovaného projektu je kladen na pedagogicko-psychologickou autodiagnostiku, která přináší učiteli možnost poznat specifiku vlastního pedagogického působení.
Klíčová slova:
problematika
komunikace
autodiagnostika
výzkumný design
sebereflexe
operacionalizace
Obsah:
- Vymezení problematiky a předmět zkoumání
Teoretická východiska
I. Učitelova autodiagnostika v oblasti jeho vnitřní reprezentace žáka jako předpoklad optimalizace jeho výukové komunikace se žákem
Způsob prověřování - výzkumné kroky:
Operacionalizace výzkumných proměnných:
II. Učitelova autodiagnostika pojetí úspěšného žáka jako předpoklad jeho sebereflexe v oblasti hodnocení jednotlivých žáků
Způsob prověřování:
III. Učitelova autodiagnostika způsobu vyučování předmětu jako předpoklad jeho sebereflexe
Výzkumná strategie a operacionalizace proměnných:
Cíle výzkumu
Hlavní cíl :
Dílčí cíle:
Metody:
Předpokládaný vzorek:
Výzkumný design:
Etapy řešení
Charakteristiky výstupů