Popis:
Auctor = tvůrce, činitel (lat.), auctoritas= moc, vliv
Autorita se vyžaduje od učitele jako základní nezbytný předpoklad úspěchu jeho práce se žáky. Učitel, který nemá autoritu, ničemu nenaučí. Je to forma uskutečňování moci, která je založena na více či méně obecném uznání oprávněnosti (legitimity) vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny.
Někdy vymezována jako legitimně používaná moc k ustavení norem, jejichž dodržování je posilováno nebo vynucováno sankcemi (Malinowski).
Autorita:
Formální - vyplývá z pozice v organizačním schématu či sociální struktuře
Neformální - vyplývá z vlastností, talentu, vzdělání kvalifikace, schopností
Rozdělení je umělé, vágní, jednotlivé části autority se překrývají, působí společně, někdy jedna nahrazuje druhou.
Pro učitele - ideální by byla autorita neformální, plynoucí z ovládání předmětu, míry jeho pedagogických kompetencí, vztahu k žákům a projevovaným zájmem.
(výzkum: větší neformální autoritu mají muži, pravděpodobně z důvodů odlišných sociálních rolí).
Klíčová slova:
autorita
výchovné styly
kázeň
postup učitele
konfrontace
prevence
šikana
Obsah:
- Autorita:
Výchovné styly
Patriarchální výchovný styl
Byrokratický výchovný styl
Demokratický výchovný styl
Laissez-faire- styl
Antiautoritativní výchovný styl
Problematika kázně ve vyučování
NEKÁZEŇ
Mimo hodinu:
Kritická místa v hodině:
Příčiny nekázně:
Další příčiny nekázně
Postup učitele:
Konfrontace mezi učitelem a žákem
Základní pravidlo:
Prevence nekázně:
Šikana
„Charta proti šikanování“