Popis:
Co je (a co není) autorita učitele?
Termínu autorita se ve spojení s učitelem používá ve dvou významech.
• V prvém z těchto významů je autorita pravomocí, legitimní mocí vyplývající z formálního (úředního, právního) postavení učitele jako zástupce společnosti vůči žákům - formálně pověřeným určitým rozhodováním, například organizováním vyučování, hodnocením a klasifikováním žáků apod. V tomto významu se jedná o tzv. formální autoritu; je dána zákony a předpisy, které vymezují postavení učitele.
• Ve druhém významu označuje autorita určitou kvalitu vztahu žáků k učiteli, spočívající v dobrovolném přijetí, dobrovolném uznání vedoucího postavení učitele žáky. Jedná se o tzv. neformální autoritu. Neformální autorita není automaticky dána formálním postavením učitele, ale učitel, který jí chce dosáhnout, o ni musí usilovat. Dosáhne-li jí, není to nic konečného - autoritu je potřeba neustále udržovat a obnovovat v čase a vůči novým žákům.
Klíčová slova:
autorita učitele
pedagogika
učitel
způsobilost
odbornost
oprávnění
Obsah:
- Co je (a co není) autorita učitele?
Na čem se autorita učitele zakládá (co je jejím předpokladem, podmínkou)?
Je autorita učitele v dnešní škole oprávněná (nutná, potřebná)?