Popis:
Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří:
• Obsah výuky, učivo, jeho struktura,
• Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti,
• Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky,
• Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (Maňák 2003)
Maňák rozděluje učební pomůcky podle:
a) vztahu pomůcek k zprostředkovávané skutečnosti:
× reálné jevy a předměty,
× věrné zobrazení skutečnosti,
× pozměněné zobrazení skutečnosti,
× znakové zobrazení skutečnosti.
b) hlediska jejich vývoje:
× předstrojové pomůcky,
× pomůcky spojené s vynálezem knihtisku,
× pomůcky zefektivňující lidské smysly,
× pomůcky umožňující komunikaci člověka se strojem.
Klíčová slova:
pedagogika
didaktika
vyučovací proces
vzdělávání
taxonomie
edukace
výchova
klasifikace
Obsah:
- Rozdělení pedagogiky
Didaktika
Dělení didaktiky
Předmětová didaktika
Oborová didaktika
Dělení z hlediska funkcí
Didaktika druhů a stupňů škol
Historické počátky
Hlavní pedagogické názory
Výchova dítěte má podle něj tři hlavní cíle:
Ve svých spisech navrhoval Komenský tuto školskou organizaci:
Díla pedagogická
Výuka
Vyučovací proces:
dělení cílů
Vzdělávací cíle
Členění cílů
Taxonomie výukových cílů v oblasti kognitivní
Chyby při formulaci cílů
Pedagogické dokumenty. Kurikulární dokumenty.
Kurikulární dokumenty
EDUKACE
VÝCHOVA
VZDĚLÁVÁNÍ
vzdělání
vzdělanost
vzdělavatelnost
EDUKAČNÍ CÍL
EDUKAČNÍ ČINITELÉ
EDUKAČNÍ PROSTŘEDKY
EDUKAČNÍ FORMY
POJMY VÝUKA - VYUČOVÁNÍ - UČENÍ
Vyučovací metody
Klasifikace vyučovacích metod + charakteristika vybraných metod.
Přehled aktivizačních vyučovacích metod
Heuristické metody
Situační metody
Inscenační metody
Didaktické hry
Práce s textem
Závěr
Práce s textem z pohledu učitele a žáka
Individualizace a diferenciace ve výuce a vyučování.
Organizační formy výuky:
Pedagogická diagnostika a hodnocení
Pedagogická diagnostika
Antropogenní činitelé výuky
Pedagogická komunikace a její rozbor.
Model asertivní kázně
Vyučovací hodina