Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Dějiny pedagogiky

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
4 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
10624
Poslední úprava
08.08.2017
Zobrazeno
1 148 x
Autor:
quadra
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Přehled dějinného vývoje pedagogiky

Dějiny pedagogiky jsou disciplínou pedagogiky. Poskytují komplexní obraz o vývoji výchovy jako sociálního jevu, o vývoji výchovných zařízení i o vývoji pedagogické teorie jako zobecnění a reflexe výchovně-vzdělávací praxe. Mezi informační zdroje dějin pedagogiky patří jak díla pedagogických teoretiků, oficiální dokumenty o školství a jednotlivých výchovně-vzdělávacích zařízeních a archivní materiály, tak knihy, časopisecké stati a zprávy k dějinám pedagogiky. Význam dějin pedagogiky můžeme vymezit dvěma základními funkcemi - funkce teoretická, která umožňuje poznat podstatu výchovy a její historické proměny; a funkce prognostická, která zdůrazňuje, že dějiny pedagogiky jsou zdrojem podnětů, zkušeností i varování při tvorbě nových modelů výchovně-vzdělávací práce.

S výchovou jako s cílevědomým a záměrným působením se setkáváme od nepaměti. Pouze se měnily její cíle, obsah, formy i metody. V prvobytně pospolné společnosti, kdy existoval skupinový způsob života, společná práce i společné prostředky, se setkáváme s jednotnou výchovou, jejíž diferenciace vznikla s počátkem dělby páce (muži lov, ženy péče o domácnost). S rozpadem prvobytně pospolné společnosti začíná i sociální diferenciace výchovy. Vědomosti se staly základním nástrojem nadvlády a dominují v přípravě mládeže z řad vládnoucích vrstev. Ve starověkém Egyptě, Mezopotámii nebo Persii se setkáváme s prvními školami, které vznikaly při chrámech a panovnických dvorech. Učilo se psaní, základy věd, medicína, stavebnictví i vojenství.

Klíčová slova:

pedagogika

antické ideály

středověk

pragmatizmus

pozitivizmus

marx

antipedagogika

reformismus



Obsah:
  • Přehled dějinného vývoje pedagogiky
    Antické ideály
    Středověk
    Základní charakteristika myšlení a díla J. A. Komenského
    Stručný přehled dějin pedagogiky novověku
    Pedagogické směry 20. století (pragmatizmus, pozitivizmus aj.). Představitelé a díla.
    Pragmatismus
    Pozitivismus
    Reformismus
    Psychoanalytická pedagogika
    Duchovědná pedagogika
    Pedagogický esencialismus
    Experimentální pedagogika
    Marxistická pedagogika
    Existencialistická pedagogika
    Novotomistická pedagogika
    Sociologická pedagogika
    Hnutí za odškolnění
    Antiautoritativní pedagogika
    Antipedagogika
    Postmoderní pedagogika
    Hlavní představitelé novodobého českého pedagogického myšlení
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše