Popis:
DIDAKTICKÉ ZÁSADY
» jsou předmětem didaktické teorie po staletí, proto jejich počet, pořadí, klasifikace jsou věčně nejednotné.
»
jsou předpokladem úspěšnosti vzdělávací a výchovné práce
»
jejich dodržování není cílem ani povinností, ale prostředkem k dosahování výsledků, kvalitní výuky ve školách, trvalých znalostí žáků a pocitu uspokojení pedagoga,
»
nelze některou zásadu vyčlenit nebo preferovat, všechny spolu souvisí a tvoří systém.
DZ jsou:
»
obecné požadavky usměrňující průběh vyučovacího procesu tak, aby byl (mohl být) efektivní.
»
vyvinuly se ze zkušeností učitelů, které se osvědčily, byly zobecněny a posléze vysloveny v podobě normy (nejsou to náhodné nápady filozofů, pedagogů).
»
jsou základní pravidla o tom, jak má učitel vyučovat, aby co nejrychleji dosáhl vyučovacích cílů
Klíčová slova:
didaktické zásady
rozvoj osobnosti
uvědomělost
požadavky
psychologický základ
trvalost
respekt
Obsah:
- DIDAKTICKÉ ZÁSADY
Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka
Zásada vědeckosti
Zásada individuálního přístupu
Žáci mají různé:
Základním problémem
Dále nutno znát
Zásada spojení teorie s praxí
Psychologický základ této zásady:
Zásada uvědomělosti a aktivity
Neuvědomělé učení:
Psychologický základ
Zásada názornosti
Slovo učitele
Zásada přiměřenosti
Nadměrné požadavky
Nízké požadavky
Pravidla pro dodržování této zásady:
Zásada soustavnosti
Psychologický základ:
Zásada trvalosti
Za trvale osvojené vědomosti a dovednosti považujeme ty, které:
Jeden nový pojem
Respektovat
Při zapamatování a zapomínání hraje roli
Splnění zásady lze dosáhnout: