Didaktika - Cíl výchovy
«»
Popis:
Výchova je cílevědomá a záměrná činnost. Proto základem každé pedagogiky je úvaha o tom, jaký je cíl výchovy. (O. Chlup).
Cíl výchovy: dán vývojovým stavem společnosti - různé cíle v různých dobách, v různých společnostech, při různém stupni civilizačního a kulturního vývoje.
Výchova ve všech společnostech a režimech má něco společného, např.:
• utváření vztahu člověka k okolnímu světu (od nejrannějšího dětství)
• záměrnost výchovy
• aktivnost vztahu člověka ke světu, společnosti a sobě samotnému (člověk se jen neadaptuje jako ostatní živočichové), Působením na svět člověk svět poznává a sám sebe zdokonaluje = viz Komenský: “fabricando fabricamur”.
• funkcionálnost a intencionálnost
Vztah člověka ke světu není při jeho narození danou veličinou, je “implantován” společností v duchu cílů této společnosti. Výchovné působení je :
Problematika cílů výchovy je jedna z nejméně propracovaných oblastí pedagogiky - často proklamativnost, neurčitost. Výchovný ideál je totiž těžko objektivizovat
Otázkami konkretizace výchovných cílů se zabývá pedagogická teleologie.
Klíčová slova:
cíl výchovy
pedagogika
kultura
adaptace
anticipace
specifikace
reálné vzdělání
kognitivní cíle
psychomotorika
Obsah:
- Cíl výchovy
Cíl výchovy
Problematika cílů výchovy
Jak se na cíl výchovy dívají různé pedagogické směry:
Pragmatismus
Experimentální pedagogika
Dynamická pedagogika
Pedagogika kultury
Existencionalistická pedagogika
Náboženská pedagogika
Alternativní směry 20. století
Antipedagogické směry
Proč cíle potřebuje žák a občan?
Proč cíle potřebuje vymezit společnost a stát?
Další klasifikace:
Adaptační a anticipační cíle:
Teoretické a praktické cíle
Obecné - speciální - konkrétní
Perspektivní - etapové - situační
VNější - vnitřní
Specifikace cílů podle kádnera:
Cíle vyplývající z evropské kultury a lidské povahy vůbec:
Příklady odlišnosti společenských cílů výchovy:
Historické koncepce vzdělání (podle cíle)
I. Koncepce humanitního (klasického vzdělání) - je první ucelenou
II. Novohumanistická koncepce
III: koncepce reálného vzdělání
Teorie materiálního vzdělání
Teorie formálního vzdělání
Didaktické pojetí konkrétních výukových cílů:
Kognitivní (vzdělávací) cíle
Afektivní (výchovné)
Psychomotorické (výcvikové)
Formulace úloh:
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.