Popis:
Dyskalkulie a další poruchy učení v matematice jsou zpravidla poruchami v komunikaci mezi dítětem a světem. Kvantitativní jevy a prostorové objekty existují nezávisle na nás a je třeba najít cestu, jak je dekódovat. Souvisí to s procesem vnímání kvantity, procesem učení, procesem zobecňování. Snahou je učit děti matematice na úrovni, jaké jsou schopny, postupem „4 P“:
1 POHODA - atmosféra bez napětí a strachu.
2 PROŽITEK - získávání pojmů na základě vlastních prožitků při manpiulativní a myšlenkové činnosti.
3 POZNÁNÍ - vnímání matematických objektů a pojmů, jejich vlastností, shod a odlišností, postupné vytváření systému.
4 POROZUMĚNÍ - navození „AHA efektu“ - už vím, jak a proč to tak je.
Problémy dětí v matematice mohu mít nejrůznější příčiny. Mohou to být lehké mozkové dysfunkce, nesprávný způsob vyučování, negativní postoj k matematice a k učení a mnoho dalších. Příčin může být mnoho, avšak jejich analýza a pochopení problémů se dětem často nedostává. Dospělí velmi často neodkáží odhalit myšlenkové procesy, které probíhají v mozku dítěte při práci s matematickými pojmy, snaží se sice hledat pomoc, ale ta může být neúčinná. Účinná pomoc je taková, která odhalí pravou příčinu problému dítěte a připraví cílenou nápravu právě pro toto dítě. V následujícím textu se zamyslíme nad matematickou podstatou poruch učení a uvedeme náměty pro nápravná opatření a reedukační cvičení.
Klíčová slova:
didaktika
terminologie
dyskalkulie
poruchy učení
edukace
učení
Obsah:
- 1. Vývojové poruchy učení
1.1. Terminologie
1. 2. Fomy poruch
1. 3. Specifické vývojové poruchy učení
1. 4. Definice dyskalkulie
1. 5. Klasifikace dyskalkulie
2. Další příčiny poruch učení v matematice
3. Čísla přirozená