Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika - Osobnost učitele

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
5 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9853
Poslední úprava
06.03.2017
Zobrazeno
1 121 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Výzkumy:
• Neexistuje univerzální definice dobrého či efektivního učitele,
• Neexistuje korelace mezi učitelovou odbornou kompetencí a úspěšností vyučování,
• Zvláštnosti osobnosti, charakteru nemusí mít přímý dopad na efektivitu výuky,
• Charakteristiky učitele nemají přímý dopad na prospěch žáků (i cholerik může být dobrým učitelem),
• Délka učitelské praxe a zkušenost nezaručuje dobré výsledky - i mladý učitel může mít dobré výsledky,
• Nezáleží tolik na tom, jaké vlastnosti učitel má, ale spíše na tom, co učitel dělá a jak to dělá,
• O výchovných výsledcích nerozhoduje jen učitel - vlivy okolí, médií,
• Starší učitelé hůře zvládají stres a extrémní situace, potřebují více času na zotavení.

Profesní kompetence učitele: (Kalhous, Obst - podle Spilkové, též Vašutová)
Odborně předmětové
Psychodidaktické (vytvářet příznivé podmínky pro učení, dobré pracovní klima, řídit procesy žákova učení)
Komunikativní (ve vztahu k dětem, i k dospělým sociálním partnerům)
Organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, udržování řádu a systému práce)
Diagnostické a intervenční (jak žák cítí, myslí, jedná a proč, jak mu pomoci)
Poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům)
Reflexe vlastní činnosti (analyzovat, co, jak, jak lépe, modifikace postupů a činností

Klíčová slova:

výzkumy

učitelovy dovednosti

učitelé

stres

výchovný poradce

metodika

prevence

pedagog



Obsah:
  • Výzkumy:
    Profesní kompetence učitele: (Kalhous, Obst - podle Spilkové, též Vašutová)
    1. Informační dovednosti
    2. Mobilizující dovednosti a návyky
    3. Rozvíjející dovednosti a návyky
    4. Orientační dovednosti a návyky
    5. Organizační dovednosti
    6. Komunikační dovednosti
    Rysy učitelovy osobnosti
    Pro učitelství jsou nevhodné povahy
    Požadavky na učitele
    Specifikum profesních aktivit učitele
    Vývoj profesní dráhy učitele
    Učitelé a jejich problémy
    Pracovní zátěž a zdraví učitelů
    Přirozené potřeby učitelů:
    Stres a jeho příčiny
    Co je stres?
    Čím je vyvoláván?
    V akutním stádiu - vzrušivost, špatná koncentrace, zrychlená myslí, pochyby osobě,
    Jaký je vliv stresu u učitele na kvalitu výuky?
    Prevence stresu a zvládání zátěže:
    Učitel a některé významné situace jeho působení
    Řešíci:
    Rozhodování na základě situačního myšlení:
    Modifikace funkcí učitele
    Třídní učitel
    Výchovný poradce
    Další specializované činnosti vykonávané učiteli:
    Školní metodik prevence
    Vedoucí metodického orgánu (metodické komise)
    Uvádějící učitel
    Asistent pedagoga
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše