Popis:
Výzkumy:
• Neexistuje univerzální definice dobrého či efektivního učitele,
• Neexistuje korelace mezi učitelovou odbornou kompetencí a úspěšností vyučování,
• Zvláštnosti osobnosti, charakteru nemusí mít přímý dopad na efektivitu výuky,
• Charakteristiky učitele nemají přímý dopad na prospěch žáků (i cholerik může být dobrým učitelem),
• Délka učitelské praxe a zkušenost nezaručuje dobré výsledky - i mladý učitel může mít dobré výsledky,
• Nezáleží tolik na tom, jaké vlastnosti učitel má, ale spíše na tom, co učitel dělá a jak to dělá,
• O výchovných výsledcích nerozhoduje jen učitel - vlivy okolí, médií,
• Starší učitelé hůře zvládají stres a extrémní situace, potřebují více času na zotavení.
Profesní kompetence učitele: (Kalhous, Obst - podle Spilkové, též Vašutová)
• Odborně předmětové
• Psychodidaktické (vytvářet příznivé podmínky pro učení, dobré pracovní klima, řídit procesy žákova učení)
• Komunikativní (ve vztahu k dětem, i k dospělým sociálním partnerům)
• Organizační a řídící (plánování a projektování své činnosti, udržování řádu a systému práce)
• Diagnostické a intervenční (jak žák cítí, myslí, jedná a proč, jak mu pomoci)
• Poradenská a konzultativní (zejména ve vztahu k rodičům)
• Reflexe vlastní činnosti (analyzovat, co, jak, jak lépe, modifikace postupů a činností
Klíčová slova:
výzkumy
učitelovy dovednosti
učitelé
stres
výchovný poradce
metodika
prevence
pedagog
Obsah:
- Výzkumy:
Profesní kompetence učitele: (Kalhous, Obst - podle Spilkové, též Vašutová)
1. Informační dovednosti
2. Mobilizující dovednosti a návyky
3. Rozvíjející dovednosti a návyky
4. Orientační dovednosti a návyky
5. Organizační dovednosti
6. Komunikační dovednosti
Rysy učitelovy osobnosti
Pro učitelství jsou nevhodné povahy
Požadavky na učitele
Specifikum profesních aktivit učitele
Vývoj profesní dráhy učitele
Učitelé a jejich problémy
Pracovní zátěž a zdraví učitelů
Přirozené potřeby učitelů:
Stres a jeho příčiny
Co je stres?
Čím je vyvoláván?
V akutním stádiu - vzrušivost, špatná koncentrace, zrychlená myslí, pochyby osobě,
Jaký je vliv stresu u učitele na kvalitu výuky?
Prevence stresu a zvládání zátěže:
Učitel a některé významné situace jeho působení
Řešíci:
Rozhodování na základě situačního myšlení:
Modifikace funkcí učitele
Třídní učitel
Výchovný poradce
Další specializované činnosti vykonávané učiteli:
Školní metodik prevence
Vedoucí metodického orgánu (metodické komise)
Uvádějící učitel
Asistent pedagoga