Popis:
Pojem „didaktika má svůj původ v řeckém „didaskein , což znamenalo učit, vyučovat, jasně vykládat, dokazovat. Jako první použil slovo didaktický v 17. století W. Ratke. Označoval jím cestu k vědění. J. Á. Komenský chápal didaktiku jako všeobecné umění, jak naučit všechny všemu. Jeho pojetí je široké a zahrnuje otázky, které dnes řeší obecná pedagogika.
V první polovině 19. století se začíná vyčleňovat speciální část, kde se soustavně vykládaly otázky teorie vyučování (J. J. Pestalozzi, A. Diesterweg, J. F. Herbart). Didaktika se začala pěstovat jako samostatná část pedagogiky, jako teorie vyučování. G. A. Lindner chápal didaktiku jako vědu vyučovatelskou a umění vyučovat. Tím chtěl tento první profesor pedagogiky na Univerzitě Karlově naznačit, že v teorii se jedná o vědu, ale v praxi učitel využívá nejen vědeckých poznatků, ale i umění - intuice.
Klíčová slova:
didaktika
výuka
řízený proces
kontrola výuky
práce učitele
kompetence
Obsah:
- Obsah
Vysvětlivky k ikonám 5
Úvod 7
1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text 9
1.1 Co obecná didaktika je a čím se zabývá . . . . . . . . . . 9
1.2 Spiritualistické teorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.3 Personalistické teorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.4 Kognitivně psychologické teorie . . . . . . . . . . . . . . 12
1.5 Technologické koncepce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.6 Sociokognivní teorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.7 Sociální teorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.8 Akademické teorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2 Výuka jako řízený proces 17
2.1 Rozhodování o tom, co má být uděláno . . . . . . . . . . 17
2.1.1 Informace jako předpoklad kvalifikovaného rozhodování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
2.1.2 Úloha pedagogicko-psychologické diagnostiky v přípravě učitele na vyučování . . . . . . . . . . 20
2.1.3 Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka (studenta) v období dospívání . . . . . . . . . . . 22
2.1.4 Specifika práce učitele s nadanými žáky . . . . . . 27
2.1.5 Specifika práce učitele s prospěchově slabými žáky 30
2.1.6 Žáci jiné národnosti a jiného etnika . . . . . . . . 34
2.1.7 Práce učitele se základními a některými doplňujícími pedagogickými dokumenty . . . . . . . . . . 36
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
2.2 Struktura výukových cílů a učebních úloh . . . . . . . . 47
2.3 Taxonomie učebních úloh a jejich funkce ve výuce . . . . 57
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
2.4 Organizační formy výuky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
2.5 Metody výuky a jejich výběr . . . . . . . . . . . . . . . . 71
2.5.1 Metody participativní (aktivizující, problémové) . 76
2.5.2 Metody výzkumné . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
2.5.3 Experimenty a hry . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
2.6 Druhy a formy učitelovy přípravy na výuku . . . . . . . 86
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
3 Řízení a kontrola výuky 93
3.1 Diagnostika v průběhu výuky . . . . . . . . . . . . . . . 93
3.2 Diagnostika vědomostí a dovedností žáků . . . . . . . . . 96
3.2.1 Individuální ústní zkouška . . . . . . . . . . . . . 103
3.2.2 Orientační ústní zkouška . . . . . . . . . . . . . . 107
3.2.3 Didaktický test . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
3.2.4 Diagnostika školní třídy jako sociální skupiny . . 126
3.2.5 Diagnostika hodnotové orientace . . . . . . . . . . 126
3.2.6 Diagnostika žákova sebepojetí . . . . . . . . . . . 127
3.2.7 Diagnostika vztahu žáka k předmětu . . . . . . . 128
3.2.8 Diagnostika perspektivní orientace . . . . . . . . 128
3.2.9 Klima třídy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
3.3 Didaktické zásady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
3.4 Interakce a komunikace ve výuce . . . . . . . . . . . . . 134
3.5 Řeč ve výuce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
3.6 Práce učitele s výukovými cíli . . . . . . . . . . . . . . . 142
3.7 Práce učitele a žáků s učebními úlohami v průběhu výuky 144
3.8 Práce učitele a žáků s učebními pomůckami . . . . . . . 147
3.9 Výpočetní technika ve výuce . . . . . . . . . . . . . . . . 149
3.10 Odborná literatura ve výuce . . . . . . . . . . . . . . . . 150
3.11 Motivace a zájem žáků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
3.11.1 Diagnostika úrovně motivace žáka . . . . . . . . . 156
3.12 Kázeň a řád ve výuce, výchova ve výuce . . . . . . . . . 157
3.13 Pozornost ve výuce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
3.14 Humor ve výuce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
4 Styl práce učitele 169
4.1 Kompetence učitele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
4.2 Sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti
učitele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Na závěr 179
Přílohy 181