Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika technických oborů (strojírenství, elektrotechnika)

«»
Přípona
.pdf
Typ
studijní materiál
Stažené
0 x
Velikost
2,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
10185
Poslední úprava
24.04.2017
Zobrazeno
500 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Text je vhodné studovat s již dosaženou znalostí disciplín pedagogiky a psychologie, z nich zejména navazujeme na didaktiku obecnou. Text má poskytnout orientaci v teorii oborové didaktiky a to i s ohledem na dobrou aplikaci těchto teorií ve Vaší výuce.

Navazuje na další texty, které jsou Vám k dispozici. Jsou v něm tedy uvedeny kapitoly nové, v jiných Vašich studijních textech neobsažené, ale také některé důležité kapitoly přepracované, rozšířené a doplněné o vysvětlující poznámky. Je naší snahou, aby text byl sám o sobě smysluplný.

Po jeho prostudování dokážete:
• Aktivně používat pojmy didaktiky a oborové didaktiky v souvislosti s příslušnou výukou, uplatnit požadavky z nich vyplývající ve výuce.
• Vyjádřit základní okruhy teorie oborové didaktiky a jejich souvislosti.
• Vymezit požadavky na dobrou výuku.
• Vyjádřit specifika výuky v obou oborech vzhledem k charakteristice žáka jako adresáta výuky.
• Formulovat cíle výuky.

Věříme, že předložený výchozí text bude Vašim průvodcem při nezbytném studiu další oborově didaktické literatury. Proto následuje dosti rozsáhlý, ale i tak neúplný seznam literatury.
Poznámka: Není-li uvedeno jinak, je literatura a zdroje ke kapitole uvedena vždy na počátku této kapitoly.

Klíčová slova:

oborová didaktika

technologie

žáková práce

elektrotechnika

digitální gramotnost

didaktika



Obsah:
  • Vysvětlivky k ikonám -4-
    Úvod -7-
    1 Oborová didaktika - didaktika technických předmětů -9-
    1.1 Obecná, oborová, speciální didaktika -9-
    1.2 Základní pojmy didaktiky technických předmětů -12-
    1.3 Vymezení pojetí didaktiky elektrotechniky -14-
    2 Pojmy technika a technologie, jejich zákonitosti -22-
    2.1 Pojem technika a technologie -22-
    2.2 Základní zákonitosti techniky a technologií -23-
    3 Formulace cílů výuky -27-
    3.1 Pojmy související s cíli výuky a obsahem výuky -27-
    3.2 Postupy formulování cílů výuky pro výuku technických předmětů -31-
    3.3 Obecné cíle předmětu elektrotechnika na střední odborné škole -33-
    4 Vyučovací metody v elektrotechnice -38-
    5 Učební úlohy ve výuce odborného technického předmětu -40-
    5.1 Vymezení pojmu učební úloha -42-
    5.2 Členění učebních úloh -45-
    5.3 Vybrané teorie učebních úloh -47-
    5.4 Problémové učební úlohy -50-
    5.5 Příprava učebních úloh - požadavky na učební úlohy -51-
    5.6 Žákova práce s učební úlohou a její řízení -55-
    5.7 Příklady typových problémových úloh -59-
    6 Informační a komunikační technologie ve výuce odborného technického předmětu -72-
    6.1 Informatika, informační technologie, informační a digitální gramotnost -73-
    6.2 Testování počítačové (digitální) gramotnosti -77-
    6.3 Informační společnost a škola v informační společnosti -80-
    6.4 Současný stav způsobu integrace informačních technologií do procesu výuky a jeho dopadu na informační (digitální) gramotnost žáků -82-
    6.5 Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích podle RVP 2641M01 pro obor Elektrotechnika (maturitní) -90-
    7 Případová studie -94-
    8 Příloha: Kurikulární rámce pro základní oblasti vzdělávání v elektrotechnice -95-
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše