Didaktika technických oborů (strojírenství, elektrotechnika)
Popis:
Text je vhodné studovat s již dosaženou znalostí disciplín pedagogiky a psychologie, z nich zejména navazujeme na didaktiku obecnou. Text má poskytnout orientaci v teorii oborové didaktiky a to i s ohledem na dobrou aplikaci těchto teorií ve Vaší výuce.
Navazuje na další texty, které jsou Vám k dispozici. Jsou v něm tedy uvedeny kapitoly nové, v jiných Vašich studijních textech neobsažené, ale také některé důležité kapitoly přepracované, rozšířené a doplněné o vysvětlující poznámky. Je naší snahou, aby text byl sám o sobě smysluplný.
Po jeho prostudování dokážete:
• Aktivně používat pojmy didaktiky a oborové didaktiky v souvislosti s příslušnou výukou, uplatnit požadavky z nich vyplývající ve výuce.
•
Vyjádřit základní okruhy teorie oborové didaktiky a jejich souvislosti.
•
Vymezit požadavky na dobrou výuku.
•
Vyjádřit specifika výuky v obou oborech vzhledem k charakteristice žáka jako adresáta výuky.
•
Formulovat cíle výuky.
Věříme, že předložený výchozí text bude Vašim průvodcem při nezbytném studiu další oborově didaktické literatury. Proto následuje dosti rozsáhlý, ale i tak neúplný seznam literatury.
Poznámka: Není-li uvedeno jinak, je literatura a zdroje ke kapitole uvedena vždy na počátku této kapitoly.
Klíčová slova:
oborová didaktika
technologie
žáková práce
elektrotechnika
digitální gramotnost
didaktika
Obsah:
- Vysvětlivky k ikonám -4-
Úvod -7-
1 Oborová didaktika - didaktika technických předmětů -9-
1.1 Obecná, oborová, speciální didaktika -9-
1.2 Základní pojmy didaktiky technických předmětů -12-
1.3 Vymezení pojetí didaktiky elektrotechniky -14-
2 Pojmy technika a technologie, jejich zákonitosti -22-
2.1 Pojem technika a technologie -22-
2.2 Základní zákonitosti techniky a technologií -23-
3 Formulace cílů výuky -27-
3.1 Pojmy související s cíli výuky a obsahem výuky -27-
3.2 Postupy formulování cílů výuky pro výuku technických předmětů -31-
3.3 Obecné cíle předmětu elektrotechnika na střední odborné škole -33-
4 Vyučovací metody v elektrotechnice -38-
5 Učební úlohy ve výuce odborného technického předmětu -40-
5.1 Vymezení pojmu učební úloha -42-
5.2 Členění učebních úloh -45-
5.3 Vybrané teorie učebních úloh -47-
5.4 Problémové učební úlohy -50-
5.5 Příprava učebních úloh - požadavky na učební úlohy -51-
5.6 Žákova práce s učební úlohou a její řízení -55-
5.7 Příklady typových problémových úloh -59-
6 Informační a komunikační technologie ve výuce odborného technického předmětu -72-
6.1 Informatika, informační technologie, informační a digitální gramotnost -73-
6.2 Testování počítačové (digitální) gramotnosti -77-
6.3 Informační společnost a škola v informační společnosti -80-
6.4 Současný stav způsobu integrace informačních technologií do procesu výuky a jeho dopadu na informační (digitální) gramotnost žáků -82-
6.5 Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích podle RVP 2641M01 pro obor Elektrotechnika (maturitní) -90-
7 Případová studie -94-
8 Příloha: Kurikulární rámce pro základní oblasti vzdělávání v elektrotechnice -95-
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.