Popis:
- edukační cíl = základní ped. kategorie, projektuje výchovně-vzdělávací výsledky, vyjadřuje účel edukace a implikuje směr působení, metody, principy, prostředky, formy atd.; je to konkretizace žádoucího stavu
- historicky a kulturně podmíněná ped. kategorie - mění se; rozdíly mezi jednotlivými ped. koncepcemi jsou právě ve formulaci cílů silné (existencialismus - rozvoj jedince, reformní pedagogika - aktivnost, tvořivost,…; neotomismus - láska k Bohu, pokora; atd.)
- některé ped. směry odmítají formulování cílů (antipedagogika, antiautoritavní výchova, antidirektivní výchova) jako prvek edukační diskriminace
- důležitá je reálnost, splnitelnost cíle, tudíž i správná formulace cílů v tomto smyslu
- problematikou edukačních cílů se zabývá jedna z ped. disciplín - ped. teleologie (telos - řeč. cíl)
- progresivním trendem je charakterizovat cíle v podobě dosahovaných kompetencí žáky (viz Rámcové vzdělávací programy - RVP: cíle jsou formulovány v RVP)
- cíle zahrnují: a) hodnoty a postoje, b) produktivní činnost a praktické dovednosti, c) poznatky a porozumění
- rozlišujeme cíle: vyučovacího předmětu, ročníkové, pro určitá témata, pro výukové situace apod.
Klíčová slova:
výukové cíle
druhy cílů
edukační cíle
vzdělávání
předškolní vzdělání
střední vzdělávání
Obsah:
- Funkce cílů
Požadavky na cíle
Nejčastější chyby ve vymezování výukových cílů
Druhy cílů
Edukační cíle
Typy edukačních cílů - taxonomie cílů
Obecná ustanovení § 1 - 32
Vzdělávací programy
Předškolní vzdělávání § 33 - 35
Základní vzdělávání - hl. 2 § 44 - 54
Střední vzdělávání
RVP ZV: